LENA VERMEDAL

Varmen er intens og fluene surrer under taket. Surrer gjør også symaskinene og radioen i sjøhuset i Mosterhamn.

Fire ungpikenakker er bøyd over herrejakker og nikkerser. Øynene er stive og trøtte. Sprettekniver og knappenåler håndteres med presisjon. Paris anno 1832, der skjebnen til de elendige i musikalen «Les Misérables» utspinner seg, gjenskapes i detalj.

På gulvet ligger knappenåler, tråd og tøystykker strødd. Ingen drøm for en dugnadsarbeidende vaskedame.

— Oj, der ligger det et menneske!

Marianne Gåsland er nær ved å moppe over Lauren Ward som har tatt telling på sofaen.

- På helsen løs

To uker med nål, tråd og kostymetilpasninger 24 timer i døgnet, har til slutt fått den syglade jenten fra England til å gi etter for kroppens krav.

— Det går på helsen løs. Nå har vi jobbet dag og natt i to uker, sier Randi Robberstad, produksjonsansvarlig for Les Misérable-kostymene. 300 kostymer skal enten sys eller tilpasses før den store premieren i Moster Amfi i kveld. Søvn blir da et underordnet gode.

— I love it. It's fun and it's my passion, sier engelske Freya Groves entusiastisk.

Hun går til daglig andre året på kostymedesign i Bournemouth i England. Ferien har hun lagt til Bømlo for andre året på rad. Ikke for å bade og sole seg, men for å sy for «de elendige».

Tyvlåner horekorsett

Blek hud og blanke, vidåpne øyne vitner om et utall søvnløse timer under det varme taket i sjøhuset.

— For meg er det viktig at skuespillerne har kostymer som gjør atmosfæren gjennomført. Settingen i amfiet er magisk. Den er mer naturlig og realistisk enn i London, sier sydamen som har erfaring fra kostymeavdelingen ved Les Misérables i London.

Ni jenter på dugnad utgjør kostymegjengen. Blant dem finner vi Ragnhild Knudsen fra Bergen som syr for fremtiden.

— Det er en kjempegjeng her. I tillegg er det erfaring å ha på CV'en. Ved profesjonelle teatre blir du gjerne satt til å sy knapper. Her må vi ta ansvar selv. Det er både skummelt og lærerikt, sier bergensjenten.

Nå skal hun bare sy fôr i tre studentjakker. Så kan hun sove.

— Enkelte netter har vi faktisk tyvlånt horekorsettene. De er utrolig flotte og gir god holdning. Det trenger vi når vi sitter bøyd over symaskinene, smiler Randi og knepper på seg et korsett for å demonstrere.

Prøver det umulige

I den gamle kalkgruven er vikingscenen fra Mostraspelet forvandlet til en gate i Paris. Ved inngangen til amfiet står to karer og sager så flisen spruter.

Lyd og lysfolkene rigger. Og overalt er produsent Kjell Arne Røksund og hans travle mobil.

— Kan jeg ringe deg tilbake? OK. Oljearbeideren, med ansvar for hele produksjonen, forteller at rundt 150 mennesker jobber dugnad for å dra musikalen i land. Totalt er rundt 200 mennesker involvert.

— Det ville kostet rundt 30 millioner kroner å sette opp forestillingen på en profesjonell scene. Vi har kostnader på 3 millioner. Det er klart at dugnadskreftene er den avgjørende biten, sier Røksund.

Selv påstår han å ha jobbet 12 timers dager i flere måneder.

— Det er veldig meningsfylt fritid, men i det siste har det blitt mest jobb.

Han anslår at 100.000 dugnadstimer ligger bak årets oppsetning. Fordelt på 150 dugnadsarbeidere tilsvarer det 17 ukers full jobb for hver enkelt.

Splash og malingssprut

På taket står scenograf og etnebu Aud Sigrid Flesland og spruter siste splash med maling på en sponplate.

Frilanseren med utdanning fra Sverige har jobbet siden april med å skape rette kulisser for musikalen.

Resultatet er blitt spennende med bevegelige vegger og vinduer som forenkler sceneskiftene. Hun tilhører den kunstneriske staben som faktisk får lønn for strevet.

— Jeg har jobbet full tid siden april i år. Dette er jobben min. Jeg kan jo ikke leve av dugnad, sier Flesland.

- Dette er ferie!

I kveld går teppet opp for stjernene på scenen. Nærmere 11.000 billetter er revet bort. Men den store dugnaden vil først være over om to uker.

— Det har vært mye arbeid. Jeg begynner å bli lei nå, sier Øivind Sønstabø (25).

Mekanikeren var på plass et par uker etter at teppet gikk ned for Mostraspelet i pinsen. På dugnad har han blant annet snekret kulisser.

— Hva med sommerferie? Vil du ikke ut og bade og nyte solen?

— Nei dette er ferie! Alle vennene mine er jo her.

BRUDEKJOLE: I kveld skal Elin Hestflått – alias Madame Thènardier – bære denne brudekjolen med tilhørende krinoline.<p/>FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN
FÅR LØNN: – Det er stort å få lov å gjøre Les Misérables. Jeg liker å lage store ting. Amfiet her er aldeles fantastisk. Her kan vi bygge nesten ubegrenset i høyden, sier scenograf Aud Sigrid Flesland. Hun er frilanser og jobber for redusert lønn i Moster Amfi.<p/>FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN