— Jeg bestilte drosjen allerede 29. november, sier Solveig Kulen.

Hun styrer joysticken kjapt, rullestolen tar helomvending og hun er på vei inn på kjøkkenet for å hente notatblokken.

Der har hun skrevet ned at hun skulle bli hentet klokken 15.00 og at hun skulle ha retur til huset sitt i Fyllingsdalen klokken 22.00 på julaften. Datoen står der også.

Hun klarer ikke å sitte oppreist og er avhengig av å forflytte seg i rullestol. Hun er lam i ryggen og bena.

Derfor er det helt nødvendig med en stor bil når skal dra på besøk.

Tok en egen prøvetur

  • Jeg hadde til og med testet at jeg kunne stole på Bergen Taxi. 28. november hadde jeg en prøvetur til datteren min. Da gikk det helt fint. Sjåførene var veldig hjelpsomme. Jeg var så lykkelig for at jeg kunne være sikker på transport, sier Kulen.

Hun tok sjansen på å stole på at drosjen ville komme i tide på julaften.

— Men der gikk jeg på limpinnen, sier Kulen.

I god tid før klokken 15 i går hadde hun pyntet seg og var klar for julemiddag hos datteren og svigersønnen.

Men den bestilte minibussen fra Bergen Taxi kom aldri.

— Jeg ventet og ventet. Halv fire ringte jeg. Da sa de skulle komme, men visste ikke når, sier Kulen.

Hun ventet og ventet, men ingen drosje dukket opp.

Kom ikke på returen

Løsningen ble at svigersønnen måtte komme og hente henne med vanlig bil.

— De måtte dra meg inn i bilen. Min svigersønn og en nevø på tyve år, sier 81-åringen.

Flere timer forsinket nådde hun frem til julemiddagen hos datteren og familien. Da ønsket hun å sikre seg at i hvert fall den bestilte tilbaketuren skulle gå som bestilt.

— Da jeg ringte til Bergen Taxi fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde bestilt en bil klokken ti, sier Kulen.

På et annet kontaktnummer fikk hun beskjed om at bestillingen var registrert. Men heller ikke den kom, og det endte med at svigersønnen måtte frakte henne tilbake også.

- Aldri igjen

- Hva tenker du om det som skjedde?

— Det må være slik at en avtale er en avtale. Jeg lurer på hva som er årsaken til at de ikke kom?

— Nå er det jul hvert år, jeg kan ikke forstå at det skyldes at de hadde for lite mannskap, sier Kulen.

Det er flere år siden hun har turt å feire jul hos sin datter, nettopp fordi det har vært umulig å stole på om drosjen vil komme.

— Jeg ville ikke gjort dette igjen, sier Kulen.

- Sykdom

— Det er selvfølgelig veldig beklagelig, spesielt når man har forhåndsbestilt så lang tid i forkant, sier daglig leder Jan Valeur i Bergen Taxi til bt.no

Han sier at bilen var klar for å hente 81-åringen klokken 15, men ikke klarte å komme opp bakken til huset. Da Gisle Fauskanger kom for å hente svigermoren, hadde han ingen problemer med å komme seg frem.

— Vi har vært der og ikke kommet frem på grunn av føret. Det ble forsøkt en times tid. Klokken 16.20 ble turen annullert av kunden, sier Valeur.

Også på returen måtte Kulen selv finne transport. Nesten en og en halv time etter at taxien skulle ha kommet, avbestilte hun turen.

— Vi klarte ikke å få tak i en bil. Årsaken vet jeg ikke, men på grunn av sykdom hadde vi en mindre rullestolbil, så jeg vil anta at det kan ha rammet henne.

Mange uten taxi

Julaften hadde Bergen Taxi store problemer med å møte etterspørselen, og måtte i flere perioder stoppe å ta imot nye bestillinger.

— Vi valgte å stenge for mottak av flere bestillinger i går for å fokusere på de kundene som hadde forhåndsbestilt, sier Valeur.

Kulen var en av disse, men det hjalp lite.

- Hvor mange som hadde forhåndsbestilling fikk ikke taxi?

— Det har jeg ingen full oversikt over, men vi hadde en vanskelig dag, sier Valeur.

Han skylder på at julaften er en travel dag, og at vanskelig vinterføre gjør at antall turer blir nesten halvert.

— Vi tenker i ettertid at været også har vært utslagsgivende for den store pågangen. Det er nok mange som lot bilen stå, og så ble vi rammet av veldig stor etterspørsel som vi ikke kunne møte.

Ble du rammet av taxikaos på julaften? Del din historie her: