1. mai seiler den nye englandsbåten «Queen of Scandinavia» jomfruturen sin mellom Newcastle og Bergen.

To dager senere går den motsatt vei.

— Vi håper den nye båten vil gi oss flere passasjerer over Nordsjøen, sier administrerende direktør Tore Sannum i DFDS Seaways i Norge.

For å få det til, kommer selskapet til å styrke salgsapparatet sitt i Bergen. DFDS håper særlig på flere konferansegjester. «Queen of Scandinavia» er langt bedre tilrettelagt for konferanser enn forgjengeren «Princess of Norway» er.

— Men vi beklager sterkt at Tollregion Vest-Norge nekter oss å markedsføre produktet vårt skikkelig. Vi får ikke lov å vise frem skipets fasiliteter for potensielle konferansekunder mens det seiler mellom Bergen og Haugesund, sier Tore Sannum.

«Princess of Norway» har større fraktekapasitet enn den kommende englandsbåten. Mer plass til frakt har DFDS behov for på ruten sin mellom Amsterdam og Newcastle, der «Queen of Scandinavia» seiler i dag.

— Newcastle-ruten fra Norge hadde behov for et mer hurtiggående skip med bedre passasjerkomfort. Derfor passet det ypperlig å la de to skipene bytte rute, sier Tore Sannum.

«Queen of Scandinavia» tar bare halvparten så mange biler som forgjengeren, men DFDS tror kapasiteten vil holde. «Queen of Scandinavia» gjør 21 knop, mot «Princess of Norway»s 19. — Forskjellen kan høres liten ut, men den gir oss vesentlig bedre muligheter til å holde rutetidene, sier Sannum.

Den nye englandsbåten er fem år eldre enn forgjengeren, men DFDS-sjefen forsikrer at skipet er i ypperlig teknisk stand.

— Komforten og fellesområdene om bord er dessuten bedre enn i «Princess of Norway», sier han.