Hun er en skjønnhet. Eller i ferd med å bli det. Rund og god over buk og bak, høyreist på kjølen og kronet med speilblank mahogni.

— Bare de beste materialer, sier Bjarne Litland som har pleiet henne med kjærlig hånd i en årrekke. Han har vært hektet på båter fra han var guttunge, er utdannet båtbygger, er historieinteressert og eier av de ytterste Nordnes-bodene der han har verksted for restaurering og maritime spesialbestillinger.

Dame med fortid

Men den aller mest spesielle er altså den gamle skuten. I utgangspunktet en redningsskøyte, bygget i Risør i 1938, bekostet av Anders Jahre og døpt «Gustav B. Bull» etter Jahres kompanjong, en kjent skikkelse i Sandefjord.

Skuten har en illegal fortid i 2. verdenskrig, og gikk etter krigen som redningsskøyte til 1975, da hun ble kjøpt av Kåre Misje og kom til Bergen. Her ble det forskjellige oppdrag, også etter at Litland overtok henne i 1984. Han var blitt betatt og ville kjøpe, men Misje ville ikke uten videre selge - og i hvert fall måtte Litland komme opp på kontoret, for Misje ville se ham. Han ville ikke selge skuten til hvem som helst.

Dame med stil

Det gjorde han heller ikke. Litland er nå i ferd med andre gangs restaurering etter at det ble brann om bord i 1990 da han hadde båtbyggeri i Dikkedokken.

— Og da hadde jeg sagt opp den dyre forsikringen fordi skuten lå uvirksom på land! Trodde ikke det skulle skje noe der. Jeg dro til fjells og gikk 14 dager på ski og tenkte - men så bestemte jeg meg for å sette i gang igjen.

Ti år har han holdt på i fritiden. Innimellom oppdrag, om ettermiddager, kvelder og i ferier. Kjøpt materialer når han hadde råd, formet og montert og bygget og pusset og slipt og lakket. Skuten skal bli som den var - det er det fjerde styrehuset hun nå har - i stilen fra 1920/30-årene. Men det var ikke mye å skifte på skroget, forteller Litland og smiler forelsket mot den gamle damen.

Dame med rigg

— Det at arbeidet har tatt tid, har betydd at jeg har kunnet få de beste løsningene. For eksempel er propellen en type som ble laget i Molde for et par år siden og kan vris når jeg skal seile. Hun er bygget for seil og skal etter hvert få en stor rigg - og så har jeg fått lov til å bruke både redningsskutenummeret hennes, 40, i seilet og Redningsselskapets røde stripe på skroget!

Det er Bjarne Litland stolt over. Når skuten skal sjøsettes neste vår, vil han ha atskillig mer å være stolt av: en havets håndsnekrede og mahogniskinnende dronning.