Midt mellom Sunnhordland, Bergen, Hardanger, Voss og Nordhordland drømmer nemlig Os-ordføreren om å etablere sin egen storkommune. Etter initiativ fra Søviknes møttes ordførerne i nabokommunene Fusa, Austevoll, Samnanger og Tysnes tirsdag i forrige uke for å diskutere en fremtidig sammenslåing.

— Det er absolutt realistisk hvis vi får til samferdselsprosjektene våre, sier Søviknes.

Han tenker først og fremst på fjordkyssingen over Bjørnafjorden (E39), men også Austevolls planer om å koble seg på traseen med bro over til Reksteren.

- Brovalg avgjør

I Tysnes på sørsiden av fjorden har de tradisjonelt tette bånd sørover til Sunnhordlandskommunene. Ordfører Kjetil Hestad (Ap) er derimot ikke avvisende til å vende blikket i motsatt himmelretning.— Folk i Tysnes må uansett reise til et nytt kommunesenter. Om det blir Leirvik eller Os handler for oss mye om hvor den fremtidige E39 skal gå, sier Tysnes-ordfører Kjetil Hestad (Ap).

I Hordaland fylkeskommunes næringslivssatsing operer de fortsatt med Bjørnefjordregionen som egen region. I praksis er dette derimot en levning fra fortiden den gang fjorden bandt. Med ny fire felts motorvei mellom Bergen og Stord og bro over Bjørnafjorden legges kortene på nytt.

Ap-ordfører Kjetil Hestad er også opptatt av hvor Langenuen skal krysses, sundet som skiller Fitjar og Stord fra Tysnes. Fitjar ønsker kryssing i nord, mens Kvinnherad og Tysnes kjemper for å få den i sør.

— Vi kan ikke først reise nordover og deretter sørover til Leirvik. Kommer broen i nord, så kan vi like gjerne reise videre til Os, sier Hestad.

Ole Brumm

- Er Bergen eller Stord rett vei for dere?

— Jeg sier som Ole Brumm: Ja, takk begge deler. Vi har sterke bånd både til Bergen og Leirvik. Vi har mange som jobber i industrien i Leirvik, men det er også mange som reiser til Bergen.

Os-ordfører Terje Søviknes mener Hestad overdriver betydningen av hvor Langenuen krysses.

— Tysnes har tette bånd sørover, men dette vil endre seg dramatisk hvis vi får på plass en ny fastlandsforbindelse. Da vil tyngdekraften mot Bergen slå inn for fullt, og jeg tror ikke det spiller så mye rolle om broen kommer i sør eller nord, mener Søviknes.

For Hestad er det viktigste nå at den fremtidige kommunen blir slagkraftig.

— Vi er naboer med Fusa og har tette bånd den veien, men å slå sammen Fusa og Tysnes er helt nytteløs. I Sunnhordland har vi åtte kommuner. Jeg har ingen problemer med at de blir en kommune. Skal Os bli en kommune, så må flere enn Fusa og Tysnes innlemmes. Da må også Austevoll og Samnanger være med. Først da blir vi robust nok.

Drømmer om Tysnes

I går var storparten av Hordalands 33 ordførere samlet på en kommunesammenslåingskonferanse i regi av KS i Bergen. To av dem som deltok var Fusa-ordfører Hans Vindenes (Sp) og Samnanger-ordfører Marit Aksnes Aase (KrF). De ønsker initiativet velkomment.— For oss er Os eneste alternativ. Men min idealkommune består også av Tysnes, sier Vindenes.

Aase er litt mer skeptisk.

— Det er veldig dårlig vei til Os. Vi ser nok heller mot Arna, men vi utelukker ingenting.

En sammenslåing mellom de fire kommunene ville gitt en ny "Bjørnefjorden kommune" med 32.600 innbyggere og sterk folkevekst. Tysnes og Austevoll har lavest gjeld, og vil dermed tape mest på en sammenslåing.

STÅR FORTSATT SAMMEN: Marit Aksnes Aase (KrF) og Hans Vindenes (Sp), ordfører i henholdsvis Samnanger og Fusa, utelukker ikke en samling for kommunene rundt Bjørnafjorden, men sistnevnte er nok den mest positive. - Vi følger Os. Går de inn i Bergen så kommer vi også til å gå inn i Bergen, sier Vindenes.
Gidske Stark