• Jeg tygget ørevoks i flere uker etterpå, ler Ole Hamre og snakker om urfremførelsen av «Konsert for anløpende skip» under Nordsteam i august.

I går fikk trommeslageren Bergen kommunes kunstnerstipend sammen med 11 andre. I alt har kommunen delt ut ca. 40 stipend i år, gårsdagens var de siste.

Kunstnerstipendet er på 25.000 kroner.

— Hva skal du bruke det til?

— Meningen er å utvikle forsøket vi gjorde på havnen. Det ble litt høyt der, faktisk mye høyere enn vi hadde trodd, men ellers gikk det over all forventning. Folk flest likte det de hørte, til tross for at vi ikke hadde noen mulighet til å prøve verket på forhånd. Men vi lærte mye, og neste gang kommer vi til å legge båtene lenger unna, gjerne ved innløpet. Da tror jeg vi får en bedre romfølelse. Vi fikk tilbakemelding fra folk på Fløyen, og der låt det fantastisk, mye bedre enn nede på Bryggen.

Manhattan?

Teknisk sett fungerte alt glimrende, så Ole Hamre mener at konserten kan gjøres også andre steder i Norge eller internasjonalt.

— Hadde det ikke vært flott å få med alle skipsfløytene rundt hele Manhattan? spør han.

Egentlig kan de spille på hva som helst, enten det er skipsfløyter, kirkeklokker eller bilhorn.

— Men dampfløytene på skip låter jo spesielt flott, sier Hamre.

Ole Hamre (46) vokste opp i Eikeviken med båttrafikk og skipsfløyter, og husker godt alle lydene på dager med tett tåke. Det var dette som satte ham på ideen om en konsert for skipsfløyter.

Det var mye arbeid før konserten. For å bestemme tonen på alle skipsfløytene, lyttet han til dem på telefonen, men han ante ikke hvor høyt det egentlig låt før på urfremførelsen. For å få hver enkelt skipsfløyte inn på riktig sted, utviklet de et system som omfattet pc-er på hver båt. Når musikeren spilte en bestemt tone, lyste det på pc-en på den utvalgte båten, og «musikeren» om bord kunne trekke i fløytesnoren. Alt fungerte perfekt.

De 11 andre

I tillegg til Ole Hamre fikk Camilla Ederyd, som arbeider med tegning, installasjoner og video, støtte til etablering av atelier. Billedkunstner Hilde Danielsen mottok støtte til etablering av verksted, graffitimaler Slàvèn Memes Matisic til IT, kamera og utstyr og Erik Pettersen til etablering av verksted.

De to kunsthåndverkerne Ruth Moen og Maria Udd fikk støtte til utvikling av basismodeller, mens «Kontorfellesskapet Olav Kyrres gate 39» mottok et etableringsstipend med tanke på kontorfellesskap for yngre designere og kulturarbeidere. Musiker, komponist, arrangør og pedagog Elisabeth Vannebo kunne glede seg over penger til videreutvikling av kunstneriske prosjekter, deriblant komposisjoner av tekster av Marie Takvam.

Jørgen Knudsen har laget musikk til danse- og teaterforestillinger og komponert kammermusikk. Stipendet skal brukes til å utvikle et auditivt prosjekt han har kalt «Fyllingsdalen».

Hellige steder

Danser Kjersti Berg Tufta fikk penger til videreutdanning. Anne Magnussen som har jobbet i NRK med dokumentar, musikk og kulturproduksjoner, fikk stipendet for å utarbeide en internasjonal tv-serie om hellige steder i det norske kulturlandskapet, blant annet i Hardanger.

Manusforfatter og filmregissør Lars Leegaard Marøy skal lage en kortfilm kalt «En rullestol til begjær» og spillefilmen «Greven av Costasol».

— Det var 160 søkere, og alle var vel kvalifisert, så det var ingen enkel oppgave å plukke ut de heldige, sa byråd Henning Warloe under stipendutdelingen i går.

Han la til at det har vært litt smalhans i 2003 og 2004, men nå er kommunen tilbake til normalen. Og de har ambisiøse kulturplaner.

— Stipendkontoen er på 1.250.000 kroner, og jeg har ikke tenkt at den skal synke, heller tvert imot, lovet Warloe.

NY KONSERT: Ole Hamre (med blomster) vil bruke stipendpengene til å utvikle «Konsert for anløpende skip» som ble urfremført på Vågen i Bergen i august. ¿ Det ble litt høyt der, faktisk myehøyere enn vi hadde trodd. Vi lærte mye, sier Ole Hamre. FOTO: TOR HØVIK