— Ved 19.30-tiden begynte det å riste i den enemotoren, og passasjerene hørte en skarp lyd. Det var mye bråk. Noen av passasjerene fikk seg nok et sjokk, men situasjonen var aldri dramatisk, sier informasjonssjef Arild Sondre Sekse i HSD til bt.no.

Rederiet har ikke fått klarhet i hvordan propellbladet rett og slett kunne falle av. Uhellet skjedde under Stordabrua mellom Bømlo og Stord. «Draupner» tok seg inn til kai i Rubbestadneset for egen maskin.

— Kan båten ha gått på grunn?

— Før vi har undersøkt saken nærmere, kan jeg ikke utelukke det. Heller ikke at «Draupner» har truffet en løs gjenstand i sjøen. Men det virker ikke slikt. Det var ikke merker på undersiden av skroget eller på propellene, sier informasjonssjefen.

— Hva med materialtretthet i propellen?

— Igjen - det blir bare spekulasjoner. Hurtigbåten ligger nå på Oma slipp, og vi avventer nå svaret fra den tekniske undersøkelsen, sier Sekse.

Magne Rødland, distriktssjef i Sjøfartsdirektoratet, ble i dag informert om hendelsen.

— Dette er slikt som kan skje til sjøs, men vi ser selvsagt alvorlig på saken og undersøker den videre. Ett av to kan ha skjedd: Enten er det snakk om materialtretthet, eller så har hurtigbåten støtt borti noe, forteller han.

«Draupner» er etter planen i drift igjen til helgen.

— Det er best HSD kontakter oss før båten legger ut på sjøen igjen. Hvis ikke, blir jeg sint, sier Rødland.

"DRAUPNER".
ARKIVFOTO: RUNE NIELSEN