Kravet er opptil 1000 mål strandtomt og god veiforbindelse.

— Det er vår tur nå, sier Sund-ordfører Albrigt Sangolt. - Fjell og Øygarden har på en helt annen måte enn oss fått til ny utvikling, mens vi har satset på kultur. En ny storhavn vil gi Sund nye muligheter, legger han til.

Sund er en av flere kommuner som har tilbudt lokalisering av den nye godshavnen. Det samme har nabokommunene Fjell og Bergen, mens nordhordlandskommunene Austrheim, Lindås, Meland, Fedje og Radøy er gått sammen om å foreslå den nye godshavnen utbygget på Mongstad.

Askøy har varslet at det vil komme et tilbud etter at formannskapet har diskutert saken. Askøy-politikere har tidligere pekt på Mjølkevikvarden nord på Askøy som en mulig plassering av ny containerhavn.

Havn + vei + jernbane

Sund-ordfører Albrigt Sangolt mener at en ny containerhavn må ses i sammenheng med utbygging av ny fastlandsforbindelse til Sotra. Den vil Sangolt helst legge mot sør, mellom Tellnes og Fleslandsområdet:

— Da får vi havnen knyttet opp til en ny samferdselsåre. Med bybane til Flesland er det også mulig å se for seg jernbaneforbindelse ut til den nye containerhavnen, sier Sangolt til Bergens Tidende.

— Jernbaneforbindelse er ikke et krav til den nye havnen, men det er en fordel hvis det lar seg gjøre, sier samferdselssjef Magnus Vestrheim i Hordaland fylkeskommune.

Fylkeskommunen samarbeider med Bergen og Omland havnevesen om å finne egnet plass for den nye containerhavnen.

En liten måned før jul gikk det ut brev til 11 kommuner som er medeiere i havnevesenet med invitasjon til å foreslå plassering. Bare Os, Samnanger og Fusa har unnlatt å melde seg på.

Nils Høysæter i Bergen kommunes planavdeling mener Samnanger likevel kan være riktig plassering, dersom det blir krav om jernbaneforbindelse. Da vil flytting vestover være langt mer komplisert og dyrere.

— I så fall kan det kanskje være et bedre alternativ å se på Samnangerfjorden eller Os. Med tunnel fra Trengereid ville en havn der kunne koble seg på Bergensbanen, sier Høysæter.

Fjell leder?

Sund-ordføreren har en skarp konkurrent nord i Fjell, der Vindeneskvarven og CCB-basen på Ågotnes er utpekt som fremtidige havneområder. Styret for havnevesenet har også nevnt Vindeneskvarven som spesielt interessant. I februar skal kommunestyret formelt vedta at området kan brukes til havn.

Ordfører Jan Utkilen har ingenting imot konkurranse:

— Så får vi se hvem som til slutt trekker lengste strået, sier han.

Vil unngå konflikter

I mars får fylkestinget en rapport om de ulike lokaliseringene. Neste skritt blir eventuelt å utrede mer nøye ett eller flere alternativ. Målet er omtale i Nasjonal Transportplan for 2010-2019.

Først en gang etter 2020 vil det være behov for den nye havnen. Frem til da klarer havnevesenet seg med Dokken.

— Hva avgjør plasseringen?

— Arealet er viktig. Vi ser for oss en fremtidig havn som ikke bare er kaifront, men har plass også til ny næringsutvikling. Da trengs fra 500 til 1000 mål. Det andre stikkordet er infrastruktur, sier Vestrheim og legger til:

— Et annet hensyn er eventuelle konflikter med friluftslivet. Vi vil ikke gå videre med alternativ der det åpenbart er store konflikter, sier Vestrheim.

KONKURRERER: Kartet viser noen av områdene som er aktulle for den nye storhavnen. Trykk på knappen over bildet for å se større versjon.
NY STORHAVN? CCB-basen på Ågotnes har store kaiområder. Lenger nord ligger Vindeneskvarven som er aktuell for ny containerhavn.
Brekke, Eirik