For fra klokken 14 i morgen er det knop og fot, satellittnavigering og salonginnredning det skal handle om i messehallen i Solheimsviken.

Når båtmessen «Dra til sjøs» for tiende gang inviterer båtfolket på ekkolodd og nystekte vafler.

De kommer på autopilot, entusiastene, 15.000 i fjor, alle med sol og sommer og skjærgård i blikket.

— Selv et VM i skiskyting kommer i annen rekke for båtfolket, forsikrer Erik Bøge på den tekniske arrangørsiden. I år må han plassere et telt på 80x20 meter utenfor messehallen, for å kunne tilby plass til rekordmange 85 utstillere.

— Den nest største båtmessen i Norge, etter «Sjøen for alle» på Lillestrøm, forklarer en travel «Dra til sjøs»-styreformann Jan Anders Søyland. Han småløper mellom millionene og ser til at det meste er klappet og klart foran sjøsetting av messen i morgen.

Større og større

Klappet og klar for premiere er også Askøy-bedriften NB Marines nye modell og messeflaggskip i år, den 38 fot store NB 1160 Fly.

— Vi har tatt konsekvensen av at interessen går i retning av større båter, sier daglig leder Erik Allers. Han er «Dra til sjøs»-veteran med alle ti messene på bedriftens cv.

— Årets NB Marine-modell er hele ni fot større enn forgjengeren og skal etter messen i Bergen vises frem på det som er av båtmesser og deretter democruise nordover kysten helt til Honningsvåg, sammen med båter fra Askøy-konkurrentene Viksund Båtbyggeri og Viknes Båt og Service.

— Et positivt samarbeid Askøy-bedrifter imellom, sier Allers og har sin teori om hvorfor båtfolket vil ha stadig større båter.

Komfort på sjøen

— Det har nok blant annet sammenheng med de restriksjoner strandloven legger på hyttebygging mange steder. Derfor tar mange komforten med seg ut på sjøen, mener Allers. Av den nye Fly-modellen regner han med å selge et titall båter - av de ca. 110 båtene NB Marine omsetter årlig.

To millioner maritime kroner må du ut med dersom du vil ha en av NBs nye 38-fotere. For de pengene får du både interiør i mahogni, satellittnavigering, autopilot, radar, ekkolodd, kartplotter, fem faste sengeplasser, et toalett som bare mangler kraner i gull. - og toppfart på 35 knop.

Dra til sjøs!

POLERER: Klargjører Hans Roger Sletten fra Norsk Båtsenter gjør en Princess 45 messeklar. I bakgrunnen er veggen tatt i bruk som utstillingsplass.<br/>Foto: JAN M. LILLEBØ