— Han var rimelig samarbeidsvillig. Jeg forklarte ham at hvilke valgmuligheter han hadde, enten å levere tilbake det han hadde stjålet, eller å vente på at jungeltelegrafen nådde politiet, sier Simonnæs til Bergens Tidende.

Tyven hadde lite lyst å snakke med politiet. Dermed kunne bil og eier litt senere gjenforenes på en parkeringsplass i Eidsvåg.

Kontakt før ulykken

Det begynte med et innbrudd i en bilforretning på Askøy, og endte med at tre mennesker ble drept på motorveien utenfor Halmstad. Politiet sitter nå med en hjemmelaget bombe, to falske bilskilt, og løse tråder inn i en liga som har spesialisert seg på heleri av luksusbiler.

Mens etterforskningen skrider frem dukker det opp den ene historien merkeligere enn den andre.

Det siste er altså at bilselgeren, og hans kontakter i byens dørvaktmiljø, hadde kontakt med biltyvene få dager før dødskrasjet.

Partene hadde faktisk innledet forhandlinger om tilbakelevering av bilen som ble smadret i Sverige den 12. august.

Fikk tips

Da Arild Grindheim kom på jobb den 6. august lå det et bilbatteri på gulvet i forretningen på Ravnanger. Ruten var knust og en BMW og fire sjeldne bilfelger var stjålet.

— Vi gikk gjennom nøkkelskapet, men kunne ikke se at noen nøkler var borte, sier Grindheim.

Neste dag var ytterligere to biler, en Mercedes og en Audi, også forsvunnet.

Det var en fortvilende situasjon for den unge bilselgeren. Politiet sto uten spor, og Grindheim fryktet at han aldri ville se de tre dyre doningene igjen.

Så skjer det noe. For fredag 9. august er den ene av bilene, Audien, tilbake på parkeringsplassen på Askøy.

— Jeg fikk et tips, sier Grindheim.

— Jeg vil verken bekrefte, eller avkrefte hvor det kom fra.

Sunn fornuft

Den som tipset var Simon Simonnæs, innehaver av Bergen Vaktvesen AS, byens største dørvaktselskap. På kundelisten står blant annet Olav Thon Gruppen, som har satt bort alt vakthold ved sine hoteller og skjenkesteder i Bergen til selskapet. Også in-steder som Metro og Café Clue voktes av Bergen Vaktvesen.

Simonnæs og flere av hans dørvakter kjører rundt i fete biler, kjøpt ved Grindheim Bilsenter på Askøy.

— Grindheim ringte meg og var helt fortvilet. Han lurte på om ikke jeg kunne forhøre meg litt om de tre bilene.

Det gjorde Simonnæs. Han ringte litt rundt og havnet til slutt hos en 26 år gammel bergenser.

— Det er en smal sak å finne ut hvem som forsøker å selge dyre biler. I alle fall i en liten by som Bergen.

Simonnæs forklarte 26-åringen at tyveriet kunne slå beina unna bilselger-kameraten hans på Askøy, og ba om at tyvegodset ble levert tilbake snarest.

— Vi forhandlet en stund, og til slutt gikk han med på å levere tilbake en av bilene. Det er utrolig hvor lang en kommer med å snakke sunn fornuft til folk.

Dermed dro Simonnæs og Grindheim til Eidsvåg. Her fant de Audien forlatt på en parkeringsplass.

— Jeg ringte politiet og sa at bilen var funnet og i god stand, sier Grindheim.

Snakkes over helgen

Audien var dermed på plass, men to biler var fortsatt på avveie. Simonnæs fortsatte forhandlingene med 26-åringen.

— Jeg ville ikke presse ham for mye i første omgang. Han var i utgangspunktet villig til å levere tilbake alle bilene, men jeg fikk inntrykk av at det var flere personer inne i bildet.

Simonnæs fikk vite at BMWen var gjemt på Voss. Mercedesen hadde 26-åringen fortsatt i sin forvaring.

— Jeg forklarte ham at de stjålne felgene var så sjeldne at han ikke kunne bruke dem uten å vekke oppsikt. Han gikk med på å levere dem tilbake. Vi avtalte å snakkes over helgen.

Men så ombestemte 26-åringen seg, kjørte mot Danmark, og kolliderte på veien.

Politiet iverksatte storstilt etterforskning, innkalte Grindheim til avhør, så Simonnæs, og fant til slutt BMWen, i en garasje på Voss.

To dager etter dødsulykken kunne Simonnæs ringe til Grindheim og fortelle at han nettopp hadde mottatt fire sjeldne felger. Mercedesen de tilhørte var det bare skrapjern igjen av. Den 26 år gamle biltyven var død.