Han må også betale en bot på 30.000 kroner. Bergen tingrett understreker at det skal reageres strengt når noen uaktsomt forvolder en annens død. Men samtidig blir det lagt vekt på at uaktsomheten ikke var særlig grov fordi han holdt utkikk og var edru da ulykken skjedde.

9. september 2003 døde tidligere rådmann Haldor Høyte, da båten til en 47-åring traff båten hans på Krokeide.

Den nå tiltalte 47-åringen har erkjent at han kjørte med en fart på om lag 30 knop da ulykken skjedde. Det tilsvarer over 55 kilometer i timen. Den båtdrapstiltalte 47-åringen hevdet i retten at han ikke visste det var en fartsgrense på fem knop i Austrevågen. Han ble frifunnet for å ha brutt fartsgrensen fordi skiltingen i området var svært mangelfull.

Haldor Høyte døde ifølge rettsmedisinerne av knusningsskader i brystet, kort tid etter at han ble truffet. Den drapstiltalte var selv med på å få Høyte opp av vannet, og forsøkte å gjenopplive ham til luftambulansen kom til stedet.

Speedbåten til den drapstiltalte 47-åringen hadde en fart på 30 knop da den pløyde over den lille båten til tidligere rådmann Haldor Høyte.

— Den gjengse oppfatningen er at det ikke er noe hastighetsbegrensning i området, forklarte 47-åringen i retten. Han erkjente ikke straffskyld etter tiltalen på uaktsomt drap.

Skilt blåste ned

47-åringen var på vei inn Austrevågen ved Krokeide i Fana, da båten hans med fatalt utfall kolliderte med Høytes båt.

På veien passerte han et skilt som varslet at maksfarten var fem knop. Likevel senket ikke 47-åringen - som kjørte en båt med motor på 115 hestekrefter - farten, ifølge hans egen forklaring i retten.

— Min klient kom i en annen retning enn den han opplevde skiltet gjaldt for, sier advokat Fredrik Verling, som er en av 47-åringens to forsvarere.

Ifølge dokumentasjon fra Bergen kommune som ble fremlagt i retten, skulle det ha vært tre skilt i området som varslet at fartsgrensen i Austrevågen er fem knop.

Ifølge familien til avdøde blåste det ene skiltet ned i en storm for flere år siden. Det er uklart om det tredje skiltet noensinne har vært satt opp.

— Det er problematisk at ikke alle skiltene har vært på plass, slik de skulle vært, sier politiadvokat Kaare Songstad til Bergens Tidende.

- Ikke uforsvarlig

Som hytteeier hadde Haldor Høyte engasjert seg i det han opplevde som råkjøring i området. To ganger skrev han brev til Havnevesenet, for å be om at et ødelagt skilt som opplyste om fartsgrensen på fem knop ble satt opp igjen.

Familien til den tidligere rådmannen mener likevel båtføreren burde visst at 30 knop var for høy fart på ulykkesstedet.

— Det var en kjent sak at det er fem knop der, sier sønnen Jarle Høyte.

følge en hytteeier som vitnet i retten, er råkjøring fortsatt et problem i Lysefjorden ved Krokeide:

— Jeg trodde det skulle bli bedre etter ulykken, men det har nesten blitt verre. Det kjøres vanvittig raskt.

I Bergen tingrett i går spurte aktor Kaare Songstad den tiltalte flere ganger om han syntes det var forsvarlig å kjøre i 30 knop på ulykkesstedet.

— På det gjeldende tidspunktet så jeg ikke det som uforsvarlig fart i det aktuelle området, svarte den 47 år gamle bedriftslederen.

- Jeg ga gass

Da han forklarte seg om ulykkesdagen, mente 47-åringen at han hadde kontroll på Høytes båt før ulykken.

— Slik jeg vurderte det, ville den komme inn bak min båt, forklarte 47-åringen.

Etter at en annen båt lenger fremme tok båtførerens oppmerksomhet et øyeblikk, oppdaget han plutselig at han var på kollisjonskurs med Høytes båt.

— Haldor Høyte kan ikke ha sett meg, da han slo 90 grader inn på min kurs. Jeg ga gass for å forsøke å unngå sammenstøtet. Det var etter min mening eneste mulighet for å unngå å kollidere, men jeg tror ikke det ble noen fartsendring før vi smalt inn i hverandre. Det var en forferdelig tragedie, forklarte den drapstiltalte.

ØRJAN DEISZ
VEGARD VALDE