PAAL KVAMME og NTB

I tillegg er fem mopedsjåfører døde etter ulykker.

Med fint høstvær har motorsykkelsesongen strukket seg langt inn i september — på godt og vondt. Siden 1. september har 11 mennesker omkommet i motorsykkelulykker. I to av ulykkene har det vært to personer på motorsykkelen som er omkommet.

Torsdag døde en mc-fører i Østfold. Fredag omkom to motorsyklister i Vest-Agder. Lørdag døde nok en motorsyklist i Østfold. Forrige helg omkom tre personer i motorsykkelulykker i Norge.

I Hordaland har 16 personer omkommet i trafikkulykker så langt i år, mens det tilsvarende tallet for Sogn og Fjordane er to personer.

To av disse var motorsyklister: I mai omkom en 26 år gammel mann fra Nesttun i en motorsykkelulykke i Arna. I juli døde en 17 år gammel gutt fra Voss da han ble påkjørt av en lastebil i hjembygden.

- Liten erfaring

— Det er få fellestrekk ved alle dødsulykkene med motorsykkel den siste tiden, men i mange av tilfellene har det vært sjåfører med lite erfaring, sier direktør i Trygg Trafikk, Leif A. Ellevset.

— Det beste man kan gjøre er å appellere til motorsyklistene om at de trenger mye kjøretrening før de kommer ut i trafikken. Å kjøre motorsykkel krever høy kompetanse og stiller langt høyere krav til føreren enn til for eksempel en bilfører, sier Ellevset.

Samtidig avkrefter han myten om at motorsykkelulykker oftest skjer i stor hastighet.

— De fleste ulykkene skjer ved vanlige hastigheter, sier Ellevset.