Av 76 personer som døde i trafikken i mai, juni og juli i år var hele 22 motorsyklister, mopedister eller passasjer på en av disse, skriver Aftenposten. Det betyr at hvert tredje dødsoffer i trafikken i sommer satt på en tohjuling.

Dette utgjør en voldsom overrepresentasjon sammenlignet med antallet motorsykler i Norge. Bare hvert tiende kjøretøy i norske garasjer er en tohjuling.

Ifølge beregninger som er gjort av Transportøkonomisk Institutt (TØI), er sjansen for å omkomme i en trafikkulykke tolv ganger høyere per kjørte kilometer hvis du setter deg på en motorsykkel, enn hvis du setter deg i en bil.

TØI har regnet ut at risikoen man løper ved å kjøre motorsykkel på norske veier, er like stor som hvis man med 0,8 i promille setter seg bak rattet i en bil.

Likevel går utviklingen i riktig retning. På 1980-tallet var dødsfaren 30 ganger så stor på motorsykkel, opplyser TØI. Siden 1998 har gjennomsnittlig nesten 40 førere eller passasjerer på mopeder og motorsykler omkommet på norske veier årlig. Tallet har holdt seg relativt stabilt over tid.

Er motorsykler farlige? Si din mening i feltet under!

Helge Sunde