Bergens Tidende vant årets nettsak med serien Døden på veiene. 28. august 2010 startet bt.no serien om unge trafikkofre. I serien av artikler og videoer får leserne møte ansiktene bak tallene. Nå har saken blitt premiert med nok en pris, Schibsted Awards.

Interaktiv kart

På senvinteren 2010 kom ideen om å samle store mengder data om trafikkulykker til nettbasert journalistikk. I flere tiår har antallet dødsfall i trafikken gått kraftig ned. Det finnes bare ett unntak: Ungdommene.

Det var utgangspunktet for serien «Døden på veiene», som inkluderte interaktiv grafikk over alle dødsfall i Norge de siste ti årene.

På det interaktive kartet kan du gå inn på alle veiene i Norge og se på hvor mange og alvorlige ulykker det har vært på stedet du ønsker å undersøke. Kartet viser ulykkestype, omfang, forhold på stedet og dato/klokkeslett da ulykken skjedde.

BT

Sjefredaktøren understreker at gravejournalistikk på nett blir et prioritert område i årene som kommer.

Andre denne uken

- Dette er den andre prisen vi får på dette prosjektet denne uken. Fra før har prosjektet vunnet NONA-prisen for årets nettsak.  Dette har vi klart ved å utnytte mulighetene som ligger på nettet.

-Vi har brukt leserne våre aktivt, noe som gjør prosjeketet helt unikt.

Deler pris med de pårørende

-Denne prisen deler vi i BT med alle familiene som har stilt opp med sine historier. Vi ønsker spesielt å takke dem.

Graveprosjektet på nett besto av en gruppe med tre journalister og to utviklere: Erlend Langeland Haugen, Øyvind Lefdal Eidsvik, Sonja Ystaas, Lasse Lambrechts, Tove Knutsen og Håvard Ferstad. De er hjernene bak det prisbelønte prosjektet. Tove Knutsen holdt takketale på vegne av resten av teamet.

- Vi vil takke våre lesere som bidro sterkt underveis, og ikke minst familiene til trafikkofrene som stilte opp og delte sine historier med oss, sa gjengen bak «Døden på veiene» i takketalen.

BTs sjefredaktør Gard Steiro er imponert over prosjektet.

- Prosjektet viser mulighetene ny teknologi gir for å drive vesentlig gravejournalistikk på nett. Bergens Tidende har de siste årene satset på denne type journalistikk, først gjennom Faktasjekk.no, og så «Døden på veiene».

På rett vei

Lasse Lambrechts er ekstra fornøyd med å ha vunnet en pris innen innovasjon.

- Dette bekrefter at vi er på rett vei når det gjelder fremtidens nettjournalistikk.

Schibsted Journalism Awards ble opprettet i 2007 for å hedre eksempler på forbilledlig journalistikk i form av tekst, foto, lyd eller levende bilder.

Hvilke andre temaer bør BT undersøke like grundig?