— Skyss kundesenter, god dag.

Michelle Akselsens velkomstemme er vennligheten selv.

På Skyss sitt kundesenter har de bunkret opp med kjeks, sjokolade og epler.

— Dette er ikke hverdags. Vi trenger det nok for å holde det gående utover kvelden, sier Akselsen.

Hun er nettopp kommet på jobb da bt.no er flue på veggen ved kundesenteret.

— Jeg har allerede fått like mange telefoner som eg får en hel dag, sier hun.

Flere spørsmål

Hun er ikke alene i rommet. Skyss har økt bemanningen med 75 prosent.

— Jeg har så mye kø her nå. Kan jeg sette over til deg? Hun lurer på om hun har rett på taxi, sier Mads Nilsen.

— Du tenker på nye linje ti? Den starter ved Wergeland, svarer Sebastian Farman en innringer.

— Var det en lommebok med mange kort, spør Nilsen, som allerede er videre til neste kunde.

— Du kan ta alt mellom 481 og 489, svarer Akselsen.

— Nummer fem heter nå nummer ti. Det er små endringer på traseen, sier Farman.

Flere ringer

Mer enn dobbelt så mange har ringt Kundesenteret idag, opplyser teamleader Tone Borge til bt.no. Den økte bemanningen skal de beholde i tre uker.

En som har gjort sitt dagsarbeid er Lohne Jørgensen. Hun takker av etter sitt mest hektiske skift hittil i jobben.

-Det er ikke rare spørsmål. Folk lurer på hvor bussen er blitt av, og hvordan de skal lese det nye ruteheftet,sier hun.

PÅFYLL: Kundesenteret til Skyss trengte litt ekstra for å komme seg gjennom dagen.
ANDERS HAGA