ARNE COLLIANDER

De fem første månedene i fjor ble det registrert 23 båttyverier. Tallene i år er 41.

— Det dreier seg om store verdier, sier Morten Ørn, politioverbetjent med ansvar for analyse og registrering i Hordaland politidistrikt.

Tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon viser at det på landsbasis i fjor ble stjålet fritidsbåter og påhengsmotorer for nærmere 100 millioner kroner.

Studerer avisannonser

To motiv skiller seg ut. Det ene er tyverier foretatt på impuls fra personer som vil fra et sted til et annet. Det andre er tyverier foretatt i vinnings hensikt, båter som blir stjålet for å selges videre.

Båttyvene blir stadig frekkere. Det siste er at de studerer avisannonsene med båter for salg. Slik finner de frem til båter som kan stjeles, eller kjøpere til båter som allerede er stjålet.

— Alle som kjøper brukt båt eller motor, må være påpasselig. Be om å få fremvist originaldokumentasjon i form av kvitteringer, garantibevis eller liknende. Hvis selger ikke har dette, bør du droppe kjøpet, er rådet fra administrerende direktør Anne Ombye i Trygg-Hansa Forsikring.

Forholdsregler

— Det er viktig at båteierne gjør det vanskeligst mulig for tyvene, sier Morten Ørn i Hordaland politidistrikt, og trekker frem følgende forholdsregler:

n Lås båten til kai

n Ikke la båt på tilhenger stå usikret

n Vær obs på tyveri når du annonserer båt for salg

n Fjern bensintanken, og om mulig motoren på mindre båter under opplag

n Registrer båten i Småbåtregisteret

n Merk båten med Securmark

n Ta bilde av båten for bruk ved eventuelt tyveri

— Vi finner igjen en god del av de stjålne båtene, men det er som oftest verre å fakke tyvene, sier etterforsker Bjarte Mo ved Bergen Sentrum politistasjon.

Heleri alvorlig

Han minner ellers om at det er både alvorlig og straffbart å kjøpe en stjålet båt.

— Kjøper man en båt som det er grunn til å tro er stjålet, vanker det straff for heleri, sier Bjarte Mo.

Båttyveriene foregår helst i kystkommunene. Fjell og Sund er et av de lensmannsdistriktene i Hordaland som opplever flest båttyverier.

— Særlig skjærgårdsjeeper blir stjålet, sier etterforskningsleder Bjørn Hagen ved Fjell og Sund lensmannskontor.

Det er ikke bare båter som blir stjeles. Minst like ofte skjer det at tyvene demonterer påhengsmotoren, stikker av med den, og lar båten ligge ribbet tilbake.

— Slike tyverier skjer utelukkende i vinnings hensikt. Motorene blir solgt videre, sier Bjørn Hagen.

Etterforskningsleder Hagen er slett ikke sikker på om båtfolket har tilstrekkelig fokus på tyverisikring.

— Både båt og motor må sikres, helst låses med kjetting. Likevel har vi sett eksempler på at tyvene rett og slett sleper med seg tyvegodset, sier Hagen.