– Kanskje de håper å få opp igjen aktiviteten i kappgangermiljøet på Søfteland, sier Erling Andersen med et smil.

Kappgangerveteranen driver bensinstasjon på Røykenes, akkurat der grensen går mellom Os og Bergen.

Å ta bussen fra sentrum til Røykenes, på Os-siden, kostet i går 46 kroner – akkurat som dagen før.

Et busstopp nærmere byen ble prisen halvert til 23 kroner.

Andersen tror beboerne på Røykenes vil ta beina fatt: – Det er bare 600 meter til neste stopp. Mange vil gå for å spare de kronene.

Hvis det igjen hadde fått flere unge interessert i kappgang, ville Andersen blitt glad. Kappgangerne sliter med rekrutteringen.

Pris: 56 millioner

Bystyrevedtaket om å innføre enhetstakst på buss har påført fylkespolitikerne en stor ekstraregning – og et stort dilemma.

56 millioner kroner vil enhetskostnaden koste i 2008, i følge fylkesrådmann Paul M. Nilsen. Neste år blir ansvaret for kollektivtrafikken i Bergen tilbakeført til fylkeskommunen. Det betyr at det blir fylkespolitikerne som må ta regningen for bystyrepolitikernes vedtak.

Skjønt fylket har en velfylt kasse. Fjorårets rekordoverskudd var 120 millioner kroner.

Over grensen – prisen opp

Minst like problematisk er prishoppet på Røykenes. Situasjonen er den samme langs alle innfartsårene. I det bussen krysser kommunegrensen spretter prisen til værs.

Fylkesrådmannen Nilsen understreker at han er prinsipiell tilhenger av enhetstaksten:

– Men det er uheldig med et takstsystem som gjør at det lønner seg å kjøre bilen over Askøybrua, for eksempel, og parkere på bysiden. Vi ønsker jo at folk skal sette bilen på Straume og Kleppestø og reise kollektivt derfra, sier Nilsen.

Ikke alt til Bergen

– Kan fylkeskommunen utvide enhetstaksten til å gjelde hele pendlerregionen?

– Vi kan ikke pøse alle kollektivsubsidiene inn i bergenstrafikken, da får vi en ubalanse mot resten av fylket. Dette er politisk ømtålige spørsmål og jeg vil være forsiktig med å være for bastant, sier Nilsen.

Guro Matland er nærmeste nabo til busstoppet på Røykenes. Hun liker dårlig de nye bussprisene. – Det er dumt at det skal være sånn.

– Vil du ta beina fatt og gå til nærmeste stopp på bysiden?

– Det har jeg ikke tenkt så nøye over, men jeg ser jo at det lønner seg å gå de meterne, sier Matland.

Arne Nilsen
PRISFORSKJELLENE: Trykk på knappen over grafikken for å se større versjon