Fem personer omkom mandag kveld i den verste helikopterulykken på fastlandet i Norge siden ulykken i Alden i Sogn og Fjordane i 1990.

Fire var passasjerer, og en var pilot:

  • Tore Bendigsen Ystanes (39), Bergen (pilot)
  • Kjetil Bu , (27) Kinsarvik
  • Andreas Søvik Fossmark , (24) Vaksdal
  • Siv Holtan (18), Lindås
  • Karianne Ringkjøb Dahl (29), Bergen Fire av de omkomne hadde nære relasjoner:

— Kjetil Bu var kjæreste med Karianne Ringkjøb Dahl.

— Siv Holtan, kjæreste med Kjetil Bus bror.

— Andreas Søvik Fossmark, svogeren til Kjetil Bu.

Familie ble vitner

Foreldre forsøkte å redde barn og svigerbarn ut av det brennende vraket.

Lensmann i Hardanger, Øyvind Rosseland, fortalte på en pressekonferanse tirsdag at øyenvitner prøvde å redde ofrene. Det viste seg å være vanskelig og helikopteret sto etter kort tid i brann.

— Dette er en svært tragisk ulykke, som har rammet en familie kraftig, og flere lokalsamfunn er også berørt, sier Rosseland.

«Umulig å finne ord»

De fire passasjerene om bord hadde tette familiebånd. De var i en gruppe på i alt ni slektninger, som skulle bygge hytte på Vassli, på fjellet mellom Eidfjord og Kinsarvik.

En annen i dugnadsgjengen så helikopteret i brann. Etter å ha gått i terrenget for å få mobildekning, fikk han varslet om katastrofen.

De pårørende som var på plassen ble etter hvert tatt ned med helikopter.

— Det er umulig å finne ord. De reiste opp ni stykk, og kom ned igjen fem. Det sier seg selv at det er vanskelig å håndtere, sier Bjørn Tore Sæle, prest i Eidfjord.

Han har vært en av de nærmeste sjelesørgerne for familiemedlemmene som var igjen på fjellet.

Onsdag kveld skal det være minnemarkering for de omkomne. Kjetil Bu og pilot Tore Ystanes var begge bosatt i Ullensvang - Ystanes i Kinsarvik og Bu i hjembygden Bu, mellom Kinsarvik og Eidfjord.

Erfaren pilot

Ordfører Solfrid Borge i Ullensvang kjenner familien der en sønn og tre svigerbarn døde.

— Faren kjenner jeg fra tidligere, og det blir vanskelig å håndtere en slik ulykke da. Følelsene blir forsterket, sier Borge.

Ifølge Gunnar Nordahl i Airlifts beredskapsgruppe var det en erfaren pilot som satt bak spakene. Han har vært ansatt i Airlift siden 2006.

— Det er ikke annet å si enn at dette er tragisk. Det kom som et sjokk på oss alle, sier han.

Ordfører Borge skryter av hvordan pilotens kolleger håndterer sorgen. Mandag kveld reiste hun til helikopterbasen til Airlift, rett utenfor Kinsarvik sentrum. Der kom også de andre familiemedlemmene ned igjen, og ble tatt imot av prest og resten av kriseteamet.

— Det var godt å være på helikopterbasen. Selv om dette er slikt som aldri skal skje, takler de slike situasjoner. De er gode til å snakke med hverandre, sier Borge.

Ni ulykker siden 1996

Årsaken til ulykken er foreløpig ukjent. Hendelsen etterforskes av politiet med bistand fra Kripos, og Havarikommisjonen er i Hardanger for å blant annet granske vraket, terrenget, intervjue vitner og samle annen informasjon.

Helikopteret var av typen Eurocopter AS 350. Airlift har 14 slike i helikopterparken.

Administrerende direktør Johnny Skoglund i Airlift beskriver helikoptertypen som pålitelig og driftssikker.

— Vi må jo bare erkjenne at vi har hatt uhell med denne typen før, men det er ansett som et veldig pålitelig og driftssikkert helikopter. AS 350 er et av de mest brukte i verden, sier han.

Selskapet har hatt ni ulykker siden 1996. Flere av dem har kostet menneskeliv - se oversikt over ulykkene her .

Ullensvang kommune har satt opp en krisetelefon . Nummeret du kan ringe er: 53 67 15 00