De 18 år gamle jentene fra Ullensvang, som alle er avgangselever på Odda videregående skule, var sist uke Norges representanter i EM for ungdomsbedrifter i London (Young Enterprise Europe Company of the Year Competition 2013).

Der fikk de for alvor oppmerksomhet rundt bedriften sin, Folkelokk UB, som satser på å bringe folkemusikk ut til folket.

— Torsdagen sto vi opp klokken halv fem om morgenen, fordi BBC Breakfast skulle filme fra hotellet der ungdomsbedriftene hadde standene sine. Vi ante jo ikke om vi ville komme med på TV, sier Eirin Tjoflot, personalsjef i Folkelokk.

Men de gjorde jentene - og det med ettertrykk.

Syv millioner seere

Først ble de bunadskledde jentene filmet én gang mens de fremførte norsk folkemusikk. Og produksjonsteamet likte åpenbart det de så og hørte.

De ville ha «the Norwegian girls»

Eirin Tjoflot i Folkelokk

For: To ganger til vendte kanalen tilbake til de norske jentene - selv om de hadde ungdommer og bedrifter fra 35 land å velge mellom. Frokostsendingen på BBC skal ha rundt syv millioner seere og sender direkte.

— TV-folkene var der et par timer. Vi fikk hele tiden signaler om at de ville ha mer med oss. De ville ha «the Norwegian girls», sier Eirin Tjoflot med et smil.

— Det var veldig spennende. Vi er ikke på TV hver dag, akkurat. Selv om det var live, var vi så fokuserte på det vi gjorde at vi nesten glemte å være nervøse, sier Tjoflot.

- Vi er selv produktet

Hun sier de framførte litt forskjellig musikk, blant annet «stev fra Hardanger som vi har hatt med oss helt fra barndommen».

SMAK AV HARDANGER: Umiskjennelig hardangersk på Folkelokks stand på konkurranse-hotellet i London. «Why not liven up your meetings, conferences or events with some exciting Norwegian folk music, song and dance?», står det i presentasjonen av ungdomsbedriften fra Hardanger.
Ungt Entreprenørskap Hordaland

— Vi har startet en bedrift basert på hobbyen vår og kunnskapen vår. Selv om vi sang på norsk, er det tydelig at det er et marked for oss også internasjonalt. Det var kjekt å se.

Hun mener de skilte seg ut fra mengden.

— De fleste bedriftene hadde et fysisk produkt, for eksempel mobildeksler. Vi tilbyr en tjeneste der vi selv er produktet.

Håper flere satser

Jente-trioen fra Hardanger ble sendt til europamesterskapet etter at de vant NM i april. Det var første gang en ungdomsbedrift fra Hordaland vant det nasjonale mesterskapet.

I London endte de ett hakk unna pallplass. De tre første plassene ble kapret av ungdomsbedrifter fra Estland, Spania og Tyskland.

— Vi håper flere videregående skoler i fylket nå vil satse på ungdomsbedrift. Dette er lokal næringsutvikling på sitt beste. Vi trenger unge om ser mulighetene og gjør noe med det, sier Hordalands fylkesordfører, Tom-Christer Nilsen, i en pressemelding.

Ifølge fylkeskommunen har cirka halvparten av de videregående skolene i Hordaland tilbud om undervisning i entreprenørskap.

— Vi ser nå en mullighet til å ta et ekstra tak i denne satsingen, ved å vise frem Folkelokk som et godt eksempel for å skape motivasjon for entreprenørskap i alle de videregående skolene i Hordaland, sa seniorrådgiver Torill Monstad ved næringsseksjonen i Hordaland fylkeskommune, etter at Folkelokk-jentene vant NM.

Mange oppdrag

Og jentenes ungdomsbedrift har utviklet seg til å bli mer enn et rent skoleprosjekt, forteller Eirin. Siden oppstarten i oktober har de tre jentene ifølge Eirin tjent over 100.000 kroner på folkemusikk-bedriften sin.

— Og det er med full skole ved siden av. Til høsten håper jeg vi kan ta flere oppdrag. Og fjerdeplassen i EM er selvfølgelig absolutt noe vi må bruke i markedsføringen.

Selv om Folkemusikk UB må avvikles før skolen er ferdig, skal de tre jenten holde fast på konseptet - og satse videre. Venninnene kommer til å starte et nytt selskap i løpet av høsten.

— Vi har allerede en god del oppdrag etter ferien, både i Bergen, Trondheim og Oslo. Og så skal vi være med under åpningen av Hardangerbrua, sier Eirin stolt.

«NORWEGIAN GIRLS»: Slik så det ut på skjermen da norsk folkemusikk, blant annet stev fra Hardanger, gikk ut til syv millioner briter på frokost-TV sist torsdag. - De ville ha «the Norwegian girls», sier Eirin Tjoflot, personalsjef i ungdomsbedriften Folkelokk UB fra Hardanger.
Ungt Entreprenørskap Hordaland