– Situasjonen er prekær, sier Christian Aubert, administrerende direktør i Transportbedriftenes Landsforening.

– Vi har et årlig behov for 2000 nye sjåfører på bussiden og 3000 på lastebilsiden. Gjennomsnittsalderen på dem som kjører er ganske høy, 48-49 år. Det gjør at stadig flere vil gi seg i yrket de neste årene, sier Aubert, som mener det er for liten kapasitet på utdanningen av både sjåfører og sjåførlærere.

Den prekære sjåførmangelen har fått rutebilselskaper i Stavanger og Oslo til å rekruttere sjåfører fra Øst-Europa. Administrerende direktør i Tromsbuss, Alfred Aksnes – tidligere divisjonssjef i BNR, har i sommer selv satt seg bak rattet for å dekke sjåførbehovet.

Rutebussjåfører har en gjennomsnittslønn på vel 250.000 kroner, vogntogførere tjener opptil 400.000 kroner, ifølge Transportbedriftenes Landsforening (TL).

– En nye bransjeavtale vil heve lønnsnivået. Jeg tror interessen for sjåføryrket finnes blant ungdom, men de har så utrolig mange valgmuligheter. Før rekrutterte vi fra andre bransjer der aktiviteten gikk ned. Men i dag er det mangel på folk i alle bransjer, sier Aubert.