Fra 11. november åpner Norwegian direkterute mellom Bergen og Warszawa med to ukentlige avganger. Rutedirektør i Norwegian, Daniel Skjeldam, regner med at polakker som arbeider på Vestlandet vil utgjøre en stor del av kundegrunnlaget.

— Men Warszawa er i tillegg et attraktivt reisemål, og et godt utgangspunkt for turer til andre steder i Polen. Nordmenn vil trives i Polen. Prisnivået er svært behagelig, sier Daniel Skjeldam.

Et minus er imidlertid de nokså kummerlige terminalforholdene som Norwegian og andre lavprisselskaper må ta til takke med på flyplassen utenfor Warszawa. Når trafikken er stor, hender det at man bare har gulvet å sitte på. Servicetilbudet ellers er heller ikke mye å skryte av.

— Dette er vi oppmerksomme på. Store deler av flyplassen i Warszawa bygges nå om og bygges ut, så vi regner med at forholdene vil bedre seg, sier Skjeldam.

Han opplyser ellers at Norwegian kjører fotballruter til Manchester/Liverpool gjennom hele vinteren. Men de sliter med å få britene fra det folkerike Nordvest-England til Norge i vinterhalvåret.

Da går det bedre, mye bedre, på London-ruten. Der tilpasser Norwegian seg forretningsmarkedet og kjører sene kveldsavganger i begge retninger.

Avinors direktør på Flesland, Dag Aksnes, er meget fornøyd med utviklingen. Han roser Norwegian for stayerevne og vilje til å holde ut også med ruter som ikke slår til for fullt med en gang.

Aksnes regner med at også den kommende vintersesongen vil bli den beste på Flesland noensinne.