Modulen er den andre Bergen Mekaniske Verksted AS (BMV) har laget på kontrakt for det spanske Izar-verftet som fikk oppdraget med å bygge fem nye fregatter for det norske Sjøforsvaret.

— Vi skal bygge ytterligere åtte slike blokker, sier Magnus Stangeland, administrerende direktør i verftsgruppen Bergen Yards, som BMV er en del av.

Fraktes til Spania

Fregattmodulene blir bygget i skipsbyggingshallen på Møhlenpris. BMV leier den fra Mjellem & Karlsen Eiendomsutvikling. Modulene veier rundt 100 tonn.

Onsdag ble modul nummer to løftet om bord i en lekter for å bli fraktet til Izar-verftet i spanske El Ferrol. Der skal blokken etter hvert monteres sammen med de øvrige 23 modulene som skal utgjøre en av de fem hypermoderne fregattene Sjøforsvaret har bestilt.

Det første fartøyet, KNM «Fridtjof Nansen», er planlagt sjøsatt 1. april neste år, og klar for bruk i løpet av 2005. Deretter leveres en fregatt per år fra verftet, til flåten blir komplett i 2009.

Betydelig større

Hver av de nye fregattene blir 134 meter lang, 34 meter høy over vannlinjen, og 16,5 meter høy. De nye fregattene er betydelig større enn de tre gjenværende og gamle fregattene KNM «Bergen», KNM «Narvik» og KNM «Trondheim» som Kysteskadren fortsatt har i bruk.

De nye fregattene vil bli bygd etter «puslespill-metoden». Fartøyene lages stykkevis og delt, for så å bli montert sammen med pinlig nøyaktighet. To av de siste fregattene skal settes sammen i Norge. Det er ennå ikke avgjort hvem som får dette oppdraget.

Ønsker flere oppdrag

— Vi ønsker å delta i kampen om det oppdraget, sier administrerende direktør Magnus Stangeland i Bergen Yards.

Men det er flere norske verft om beinet. Den bergenske verftsgruppen har knyttet til seg den nylige pensjonerte sjefen for FLO/Sjø, kontreadmiral Jan Jæger, i forsøkene på å sjarmere spanierne til å gi Bergen Yards oppdraget. Det var nettopp Jæger som på Sjøforsvarets vegne for tre år siden signerte kontrakten med det spanske verftet, i kroner og øre den største i Forsvarets historie.

— Hvis vi får jobben, satser vi på å sette sammen fregattene på Halsnøy, og utruste dem på Laksevåg, sier Stangeland.

Krever grundig planlegging

Han håper det ikke tar for lang tid før beslutningen blir tatt, selv om det er tre år til oppdraget skal utføres.

— Det er en stor jobb som krever grundig planlegging, sier Stangeland, som sammen med admiral Jæger i disse dager er på besøk hos det spanske verftet i Spania.

Våpensystemet blir bygget av Lockheed Martin i USA. Det blir også fraktet til Spania for montering og integrasjon om bord i KNM «Fridtjof Nansen».

FRAKTES TIL SPANIA: BMV på Møhlenpris bygger ti moduler til de nye norske fregattene. Onsdag ble en av dem løftet om bord i en lekter for å fraktes til verftet i Spania.<p/>FOTO: ARNE NILSEN