— Jeg tror det blir litt kaotisk det første året. Bergenserne har ingen erfaring med denne typen baner, og det kommer nok til å ta tid før folk lærer hvordan de skal oppføre seg, sier skikk og bruk-ekspert og journalist Reidar Helliesen.

Å gå inn og ut av Bybanen i tide. Sitte ordentlig. Ikke plage medpassasjerer. Høres det enkelt ut? Ikke hvis vi skal tro eksperten. Han anbefaler en kjapp studietur til London for å sjekke hvordan britene ter seg på tuben.

  • De er veldig flinke til å gi hverandre plass selv om det ofte er ekstremt mange passasjerer på stasjonene. Det handler om å la folk slippe ut før man selv går om bord, og å trekke bakover i vognen slik at det blir lettere å få plass, sier Helliesen.

Ut og inn på 20 sekunder

Nå blir det neppe London-tilstander på Bybanen med det aller første, men på stoppene nærmest byen kan det likevel blir trangt i rushtrafikken. Når vognene i tillegg bare skal stoppe 20 sekunder på hver stasjon, er det lurt å ha noen enkle kjøreregler å forholde seg til.

— På Bybanen nytter det ikke å reise seg for å gå av i det vognen stopper, slik det er vanlig på bussen. Man må stille seg opp ved døren i god tid for å kunne gå av med det samme. Dette er vanlig i alle større byer som har banetransport, sier Helliesen.

Underveis med Bybanen er det også viktig å vise hensyn til medpassasjerene sine. Her gjelder stort sett de samme reglene som på en buss; Gi plass til andre på setet ved siden av deg og demp stemmen og musikken.

  • Vi lever tettere og tettere sammen. Da må vi også lære oss å være smidige. Det er ikke nødvendig å ta med seg privatlivet sitt overalt. Vi nordmenn kan også bli flinkere til å si unnskyld når vi skubber borti hverandre, enten det er på Bybanen eller andre steder, sier Helliesen.

Hyppige kontroller

Ifølge Ingrid Dreyer i Skyss er det aller viktigste at passasjerene husker å kjøpe billett før de går om bord i Bybanen.

— Føreren har ikke mulighet til å selge billetter. Derfor må alle sørge for å ha gyldig kort, eller kjøpe billetter på den nærmeste stasjonen. Alle stasjoner kommer til å ha automater med billettsalg, sier hun.

Dreyer understreker at det er stor fare for å bli tatt dersom noen prøver å reise gratis.

  • Det vil bli langt flere billettkontroller enn det som er vanlig på bussene i dag, sier hun.

Etter over 80 år med T-bane skulle man tro at Oslofolk var eksperter på hvordan de skal oppføre seg når de kjører rundt i byen sin. Ifølge kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark er det langt unna sannheten. Folkeskikken er så dårlig at T-banen i hele vår har kjørt en kampanje for å få passasjerene til å oppføre seg ordentlig.

  • Skal trafikken fungere godt må alle justere seg etter hverandre. De siste to-tre årene har vi sett at folks uvaner faktisk er blitt et sikkerhetsproblem, sier kommunikasjonssjef i T-banen Bjørn Rydmark.

Knuffing og dytting

Det er særlig trengsel i døråpningene som skaper problemer i Oslo. I perioder er det så mye knuffing og dytting at folk kan bli skadet. Banen blir også forsinket fordi passasjerene ikke kommer seg av og på i tide.

— Jeg tror ikke dette skyldes vond vilje, men trengselen forsterker seg selv, sier Rydmark.

I tillegg til knuffingen plages T-banen av folk som griser til setene med skoene sine. Mange reagerer også negativt på høy musikk og private samtaler som deles med de andre i vognen.

Rydmark tror Bybanen i Bergen kan få de samme problemene. Men mye kan unngås ved å minne om god gammeldags folkeskikk. Oslo-kampanjen har så langt hatt stor effekt.

  • Bergenserne må hente frem barnelærdommen sin. Det handler om å være høflig og vise omtanke for hverandre istedenfor å bare tenke på seg selv. Jeg tror det er bedre å appellere til sunn fornuft enn å vise pekefingeren, sier han.

Gleder du deg til Bybanen? Si din mening her.