For noen år siden var det full baluba da firmaet Clear Channel lenge lå an til å få henge opp reklame på busskur.

Klare retningslinjer

I mellomtiden har byen fått store reklamebannere på rådhusveggen. Kommunikasjonsrådgiver Richard Taule forklarer hva som kan henges opp på rådhusveggen.

— Det er klare retninglinjer for dette. Banneret må enten reklamere for en større kultur- eller idrettsbegivenhet som involverer hele Bergen. Eller budskapet må være av stor viktighet eller betydning for byen, sier Taule.

Pause på to uker

Han trekker frem eksempler på det siste: Bybaneåpning, svineinfluensa og 250.000 innbyggere i Bergen.

Det er byrådsleders avdeling som har søkt byggesak i kommunen for å få henge opp bannerne.

— Vi fikk tillatelse til å henge opp mellom åtte og tolv ulike i året. Det skal være minst to uker mellom hvert, slik at folk får se rådhusveggen, sier Taule.

Leietaker betaler

Han forteller at kommunen får 2000 kroner for å leie ut veggen, mens det er eier av banneret som må betale for det. Seilet som henger der i dag koster mellom 35.000 og 45.000 kroner, ifølge Taule.

Kommunen dekker heller ikke jobben med å henge det opp eller ta det ned.

Hva synes du om reklame på rådhusveggen? Fyr løs i kommentarfeltet under!