— Dette viser hvor viktig det er å holde en bil i god teknisk stand, sier Helge Lynglund, som mistet sønnen i en ulykke på Austevoll.

- Folk må skjønne

Mandag satt han i Nordhordland tingrett og fulgte rettssaken mot sjåføren som er tiltalt for uaktsomt bildrap på hans sønn. Lynglund ønsker ikke å si så mye om saken, men han har et budskap:

I RETTEN: Forsvarer Karsten Krüger Engedal (t.v.) sammen med aktor Per Johan Askevold i Nordhordland tingrett.

— Vi har et biltilsyn som stiller krav til bileierne. Disse kravene må følges. Folk må skjønne hvor viktig det er for eksempel med periodisk kjøretøykontroll.2. februar 2012 satt Christer Lynglund i passasjersetet på en Nissan Patrol 1985-modell. Han var lærling, og sjefen hans kjørte den 27 år gamle bilen. De hadde en tilhenger med 600 liter sand og skulle utføre arbeid på Austevoll. Bak forsetene lå tre sekker med sement. Klokken 20.25 kjørte bilen av veien ved Åkyllaren og 18-åringen omkom.

— Plutselig kjente jeg at jeg mistet kontrollen. Bilen fikk sleng, og vi dreide 180 grader rundt. Vi havnet utfor veien, og det var masse skriking. Jeg merket etter hvert at jeg kjente saltvann i munnen, sa sjåføren i retten.

Han nekter straffskyld og mener han ikke kan klandres for den tragiske ulykken.

- Fører sjakk matt

Han kom fra det uten fysiske skader, men har vært sterkt preget av ulykken i ettertid. I retten forklarte han hvordan han forsøkte å få Lynglund ut av bilen, uten å lykkes. Hjelpemannskap kom til, men da var det for sent til å redde livet til Lynglund.

Tiltalen mot sjåføren er bygget opp rundt flere påstått grove overtredelser av vegtrafikkloven, i tillegg til påstanden om uaktsomt bildrap. Bilens tekniske stand og hva føreren visste om dette blir et av hovedspørsmålene i retten.

— Det var flere feil på bilen. Karosseriet var hevet uten at det var godkjent, uoriginale dekk påsatt, det var feil ved bremsene og støtdemperne og slakk i høyre hjullager foran. Passasjersetet var festet med en fransk treskrue. Det var ingen originale festepunkt i bruk på passasjersetet. Alt dette førte til at bilen ble en tikkende bombe. Med en 1300 kilo tung henger på slep, gikk det galt. Føreren ble sjakk matt da han mistet kontrollen over den, sa Nils-Rune Nævdal, inspektør i Statens vegvesen og har undersøkt bilen.

— Dekkene stakk utfor bilen på begge sider. Den ville ha blitt avskiltet bare som følge av dekkene. Stabiliteten ble endret, og støtdemperne fungerte ikke. Det var en bil som ikke tåler ujevnheter på veien før man mister kontrollen, fortsatte han.

Nævdal sa at bileiere ikke bør tukle for mye med bilene før det går ut over sikkerheten.

- Ikke sett brev

Bilen var ikke EU-godkjent og den skulle ha vært avskiltet.

— Hvorfor leverte du ikke inn skiltene, spurte aktor Per Johan Askevold.

— Jeg visste at bilen ikke var EU-godkjent, men bremsene var reparert av en bekjent av meg. Bilen fungerte fint, sa sjåføren.

I retten kom det frem at det ble sendt brev fra Biltilsynet om at bilen skulle avskiltes.

— Det brevet har jeg ikke sett, sa mannen.

Nævdal mente at ulykken ikke hadde endt så tragisk hvis bare passasjersetet hadde vært skikkelig festet.

— Bak setet lå tre sementsekker på 25 kilo. De presset sannsynligvis på mot fremre passasjersete da bilen kjørte utfor veien. Passasjeren ble sittende fastklemt.

Retten til Austevoll

Mens føreren kom seg ut av bilen, ble Christer Lynglund sittende der. Bilen lå på taket i sjøen, og 18-åringen kom seg ikke ut.

— Dette er en tragisk trafikkulykke. Avdøde var en glad og positiv gutt som stilte opp for andre. Han arbeidet som lærling hos tiltalte da ulykken skjedde og døde som følge av drukning, sa aktor Per Johan Askevold i sitt innledningsforedrag.

Den tiltalte mannen mener han ikke kan lastes for at Christer Lynglund døde.

— Min klient mener han ikke kan klandres for denne ulykken. Bilen hadde vært på EU-kontroll, og det var påpekt mangler. Bremsene var ordnet, og han mener det var trygt å kjøre, sier forsvarer Karsten Krüger Engedal.

I retten forklarte sjåføren at han var blitt stanset av politi og vegvesen før ulykken, uten at de hadde reagert. Det er satt av fire dager til rettssaken. Tirsdag skal retten på befaring på ulykkesstedet.