Jørgen Løvli (14) og Stian Støylen (14) har kjørt Scootipuff som er en el-sykkelscooter, i om lag ett år.

De bruker den til og fra Høyland ungdomsskole, og de har satt seg godt inn i regelverket.— Jeg var ikke helt kjent med reglene da jeg kjøpte Scootipuffen, men nå vet jeg at det ikke er lov å kjøre uten å trø, forklarer Jørgen til Stavanger Aftenblad.

— På håndgassen går sykkelen i 6 kilometer i timen, når jeg trør kommer farten opp i 25 kilometer i timen, forklarer Jørgen.

Kjører på fortauet

— Vi kjører på fortauet, akkurat som med en vanlig sykkel, sier Stian Støylen.

FOR ALLE: Det er ingen krav til førerkort og ingen aldersgrense for å kjøre el-sykkelscooter. Men dersom sykkelen tjuvkobles, og kjører på motorkraft uten at man må trø, er den å anse som en moped.
Pål Christensen

Scootipuffen, som er populær blant ungdommer under 16 år, er utstyrt med en hjelpemotor og kan oppnå en hastighet på 25 kilometer i timen. LES OGSÅ TESTEN: DETTE ER DE BESTE EL-SYKLENE

Jørgen og Stian er fullt klar over at det er lett å trikse med el-sykkelscooteren, slik at den går uten trøkraft. De er nøye med å kjøre lovlig.

Lett å tjuvkoble

Den populære Scootipuffen er en sykkel, nettopp fordi den krever trøkraft for å komme framover.

Den kan lett forveksles med en vanlig scooter/moped, men forskjellen er altså at en ordinær scooter/moped ikke krever trøkraft, der kan beina hvile på stigebrettet.

— For å kjøre en ordinær scooter/moped kreves det mopedførerbevis, og aldersgrensen er 16 år, sier Dag Folkestad, seksjonsleder ved Stavanger trafikkstasjon.

Uegnet til å sykle på og (...) innbyr til triksing

Dag Folkestad, seksjonsleder

Utfordringen for politi og vegvesen er at det er lett å manipulere de små scooterlignende syklene til å gå uten trøkraft. Ved enkle grep kan syklene tjuvkobles.

Strengere regler for moped

— Når el-sykkelen oppfører seg som en moped, kan føreren, dersom han er over 15, vente seg bøtelegging og beslaglegging av kjøretøy. I verste fall en utsettelse av førerkort, sier Folkestad.

Georg Grødem, trafikkansvarlig ved Sandnes politistasjon, slutter seg til.— Vi ser en del av disse el-syklene som med små justeringer fungerer som elektriske mopeder, sier Grødem.

Uegnet for sykling

— Når en ungdom bryter regelverket kan det få alvorlige konsekvenser. Det verste er hvis man kjører ulovlig og havner i en ulykke. Da vil ikke føreren ha noen forsikring som er dekkende, sier Folkestad.

- Er regelverket greit?

— Det er ikke noe galt med regelverket. Men jeg vil våge å påstå at de scooterlignende el-syklene er uegnet til å sykle på og at de innbyr til triksing, sier Folkestad.

- Er det farlig å kjøre dem?

— Det handler om hvem som kjører. Dette er sykler, ikke mopeder. Så lenge man kjører dem i original stand, er det ok. Men de er jo ikke egnet for å trø på. Veldig mange har justert dem, vi prøver å informere foreldrene når vi ser det, sier Grødem.

5000 kroner i forelegg

Når en voksen kjører uregistrert motorvogn, vil forelegget vanligvis ligge på 5000 kroner. Kjøring uten gyldig førerkort kvalifiserer til egen bot i størrelsesorden 8000 kroner.

Hvis en ungdom over 15 år kjører ulovlig på en trimmet el-sykkelscooter, vil ikke reaksjonen være like streng. Men det kan være snakk om flere tusen kroner i bot.

I tillegg vil ungdommen havne i bøteregisteret.

Politiinspektør Sigve Espeland sier straffereaksjonen vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle.

— Dersom føreren utsetter andre for fare, eller havner i ei ulykke, vil det selvsagt være en skjerpende omstendighet, sier Espeland.

I de fleste tilfeller er det ungdom under 15 år som kjører el-sykkelscooter. Da vil politiet ta kontakt med foreldre og gi ungdommen en advarsel.

Bruk hjelm

Folkestad i vegvesenet legger til at den scooterlignende el-sykkelen kan kjøre på fortauet såfremt den ikke er til hinder for andre. Den kan kjøre i sykkelfelt og i veibanen, akkurat som en vanlig sykkel.

— Men det er krevende for unge syklister å ferdes i trafikken, de bør holde seg på fortauet, sier Folkestad.

Hjelm er ikke påbudt, ettersom Scootipuffen er en sykkel.

— Men alle som sykler bør bruke hjelm, sier Folkestad i vegvesenet.

Populært blant 12-åringer

Det er Scootipuff Norge i Kristiansand som selger den scooterlignende el-sykkelen som har blitt populær blant ungdom.

— Vi selger en del til Rogaland og har siden oppstart for åtte år siden solgt et sted mellom 2000 og 3000, sier daglig leder Kåre Andersen i Scootipuff Norge.

Det er unge fra 12-13 år som kjøper sykkelen.

— Men også en del eldre, vi har akkurat solgt til en 95-åring. El-sykkelen er stabil, og lett å gå av og på, sier Andersen.

Leverer lovlig

Han er klar over at kontroversene rundt kjøretøyet.

— Sykkelen er lovlig så lenge den brukes slik vi leverer den. Men akkurat som en moped så kan den trimmes. Det er ulovlig, og de som gjør det må selv ta konsekvensene. Men det er ikke fysisk mulig å få den til å gå fortere enn 25 kilometer i timen, sier Andersen.

— Alle vet at det er ulovlig å tjuvkoble, også de unge, mener Andersen.

Garantien falle bort

Han legger til at alle garantier faller bort, dersom sykkelen brukes ulovlig.

- Politiet og vegvesenet mener sykkelen innbyr til tjuvkobling, ettersom den ikke er særlig egnet til å trø på. Hva tenker du om det?

— Den er myntet på barn og unge, som er lavere i vekst, derfor er den kanskje ikke så godt egnet for voksne å trø på, sier Andersen.

Gjør deg kjent med regelen

Tommy Rasmussen, innehaver av Rideit AS, el-sykkelgrossist med butikk og verksted på Ganddal, kjenner godt til scooterlignende el-sykler som finnes på markedet.

— Vi selger en lignede el-sykkelscooter. Den oppfyller alle kravene til en el-sykkel. Det som er viktig for vår del er at alle våre kjøretøy oppfyller EN 15194 for el-sykkel når de forlater våre lokaler, sier Rasmussen.

Han tror vi i fremtiden vil se flere varianter av elektriske kjøretøy i denne kategorien.

— Det kan skape forvirring. Vi anbefaler derfor folk å sette seg inn i regelverket rundt el-sykkel som heter EN 15194, sier Rasmussen.

Slutter å selge

— Vi tok tidlig i vinter en beslutning om å fase ut våre el-sykkelscootere, da det logistikkmessig er veldig utfordrende og fortjenesten er for lav. Vi satser på mer tradisjonelle el-sykler, sier Rasmussen.