Arbeidene med Bybanens neste trinn fra Nesttun til Lagunen pågår for fullt. Etter tips fra lesere har vi sjekket hvor stor aktiviteten egentlig er:

Mandag ettermiddag var det 26 gravemaskiner i sving mellom Skjoldsskiftet til Lagunen, pluss to på Nesttun. Dessuten fant vi heisekraner, hjullastere, lifter og et utall andre maskiner.

Jammen så vi ikke to mindre gravemaskiner parkert langs Apeltunvegen også.

Vi har hatt 10-12 gravemaskiner på et par hundre meter tidligere. Rune Jenssen

For informasjonsansvarlig Rune Jenssen i Bybanen Utbygging er ikke 30 gravemaskiner noen stor sak.

— Vi har hatt 10-12 gravemaskiner på et par hundre meter tidligere, sier han til bt.no.

På skinner - bokstavelig talt

Likefullt har Jenssen en rekke nyheter om fremdriften:

— Nå er vi i gang med skinneleggingen på Nesttun. Hele gågaten skal være ferdig 1. desember, sier han.

I neste uke begynner arbeidet med å støpe broen over veien ved Lagunen. Da skal 1500 kubikk med betong på plass.

Gangbroen over Fanavegen ved Skjold skole er allerede støpt, og snart klar til å ta i bruk igjen.

En måned foran skjema

På Skjold ligger den ene av totalt fire entrepriser på strekningen Nesttun-Lagunen en hel måned foran skjema.

— Vi hadde gjennomslag på Skjoldtunnelen forrige uke, sier Jenssen. Neste uke skjer trolig det samme i Nesttunhaugtunnelen.

Tunneldrivingen på Skjold har pågått siden april. Forrige uke var de ferdig med siste salve som førte mannskapet ut i lyset ved Fana Blikk.

Massene fra de to tunnelene som drives mellom Nesttun og Fana Blikk kunne hver uke med aktiviteter dekket en fotballbane med 1,5 meter fyllmasser, 7000 til 10.000 kubikk i uken, ifølge Bybanens hjemmeside.

Ferdig om et drøyt år

400-500 mennesker er involvert i arbeidet. På første byggetrinn var det 1000 i sving, men denne strekningen er også mye lenger.

— Vi skal være ferdig ved årsskiftet neste år, og i trafikk fra sommeren 2013, sier Rune Jenssen.

- Hva med trafikken? Blir det kø i Skjoldsskiftet i det uendelige?

— Nei, det blir mye bedre når anleggsmaskinene er borte og veiene asfaltert. Fanavegen skal tilbake slik den var, og da blir det fire utkjøringer.

Si din mening under!