— Helhetlig design og brukervennlige løsninger, sa veidirektør Terje Moe Gustavsen da han delte ut Vakre veiers pris til Bybanen i dag.

Juryformann Tor Nilsen fulgte opp skryten:

— Designprogrammet er gjennomført på en overbevisende måte. Markbelegg, kanter, tunnelportaler, plattformer, leskur, kontaktledningsmaster med mer har god form, farge og materialbruk og utgjør til sammen en helhetlig design. Bruken av vegetasjon er nennsomt og bevisst, og kunstprosjektet bidrar ytterligere til å heve bybanens opplevelsesverdi og estetiske kvaliteter, leste han opp fra juryens begrunnelse.

Prisen går inn i rekken av heder til Bybanen. Tidligere har prosjektet vunnet den såkalte Red Dot Award, blitt kåret til verdens beste prosjekt i 2011 av Light Rail Association og fått byutviklingsprisen 2012.

Lekk skur og skitten mais

Likevel er ikke administrerende direktør for Bybanen Utbygging, Roger Skoglie, helt fornøyd med alt han ser i det første byggetrinnet for Bybanen, innrømmet han i sitt foredrag på Byutviklingskonferansen i Grieghallen i dag.

— Mye har gått veldig bra, men det er selvsagt noen ting vi ikke er like fornøyd med, sa han, og ramset opp følgende punkter:

  • Det gule maisdekket som ble lagt i traseen ble veldig raskt forringet. Det så bra ut ved åpningen, men er blitt langt mindre vakkert etter hvert.
  • Den universelle utformingen var vanskelig å få til. Ikke alle steder var det helt perfekt for bevegelseshemmede, men det har ordnet seg nå.
  • Den hvite kantsteinen som er lagt langs hele traseen blir ødelagt på områder der det er tung busstrafikk.
  • Leskurene var ikke tette, og det rant vann inn både på passasjerer som ventet og utstyret inne i skurene.
  • Det har vi jobbet med å forbedre, og nå er de stort sett tette, sier Skoglie.

Kjøper flere vogner

Likevel var seansen i Grieghallen stort sett preget av uhemmet skryt av Bybanen. Varafylkesordfører Mona Hellesnes (V) viste til at Bybanen i år vil ha over åtte millioner passasjerer, og har mye av æren for at andelen kollektivpassasjerer i Bergen økte fra 15 prosent i 2010 til 18 prosent i 2011.

— Nå begynner vi å få kapasitetsproblemer. Derfor skal vi kjøpe inn både flere og ikke minst lenge bybanevogner, slik at vi får med flere mennesker i hver avgang, fortalte hun.

Dersom Stortinget som forventet vedtar bompengeproposisjonen etter nyttår, vil anleggsarbeidet ved byggetrinn 3 (Rådal–Flesland) kunne starte i august neste år. Ferdigstillelse blir i så fall høsten 2016.

Hva mener du om Bybanen? Si din mening under!