Si «Håkonsgaten» til en gjennomsnittlig sjåfør og han blir vettaskremt i blikket. Bare tanken på Småstrandgaten får en stakkars bussjåfør til å blekne.

Utenfor Brannstasjonen i Christies gate er startgropene til å bli sjøsyke av. Strandkaien er et tivoli av en gate, med hjemmelagete fartsstriper.

Og i krysset Komediebakken/Teatergaten går hodet i taket mens eksospotten skraper i komedien.

Parade i Strandgaten

Mens Strandgaten er i ferd med å bli rene parketten, ligger de andre brosteinsløypene i sentrum som en hvilken som helst crossbane på Lindås.

Med sine hull og groper og dumper. For ikke å snakke om den smakløse asfaltklattingen. Kanskje ikke rart at en vittig hund har skrevet «Live dangerously» langs veien på Klosteret.

Muligens forfattet i et desperat øyeblikk av en bilist som har parkert litt for ofte i minefeltet utenfor Hordaland Kunstsenter på toppen av Holbergsallmenningen.

Sånt setter spor både på kropp og sjel.

Prioritering pågår

— Men det skal bli bedre, beroliger Asbjørn Valen ved Statens vegvesen, Hordaland, prosjektleder med ansvar for sentrumsdelen av Bergensprogrammet. Programmet for transport, byutvikling, miljø og gateopprustning. I likhet med bergensere flest ser han i disse dager Strandgaten gro frem som byens nye paradegate.

Men alle problemgatene i sentrum skal rustes opp - smått om senn.

Håkonsgaten er en av gatene som vil få høyest prioritet, det samme vil Småstrandgaten, opplyser Asbjørn Valen.

— Vi vil jobbe i to faser, den ene fasen med gater som vil bli ferdigstilt i perioden 2005-2006 ý mens resten av gatene vil bli ferdig i perioden 2006-2011. Vel å merke dersom alt går etter planen.

Traseene det er aktuelt å ruste opp er i første omgang Olav Kyrresgate fra Foreningsgaten til Håkonsgaten, resten av Nygårdsgaten og Allehelgensgate. Siden kommer Håkonsgaten og Vaskerelven. I tillegg vil det bli gjort midlertidige tiltak for kollektivprioritering for strekningen Lars Hillesgate/Bradbenken. Noen av gatene skal endevendes, mens andre vil få en noe mer beskjeden opprusting, etter en skala fra A til E, får vi vite.

Skal behandles

— I tillegg til Håkonsgaten og Småstrandgaten er Vaskerelven planlagt ferdig mot slutten av første fase, mens Strandkaien nok først blir ferdig i fase to, sier Valen.

Han understreker at disse foreløpige planene først skal behandles av en faglig koordineringsgruppe og av en samordningsgruppe.

— Derfor er det for tidlig å si noe helt sikkert om dette, presiserer Valen.

— Hva synes du om dagens standard på disse gatene?

— Man kan jo si at de har sin sjarm, svarer Valen - med et tydelig glimt i øyet.

PRIORITET: Håkonsgaten er en av gatene som står øverst på listen når Bergensprogrammet begynner å rulle i bygatene.
Foto: Arne Nilsen