Finanskrise til tross; salget ved polene i Bergen økte med 5,4 prosent i fjor. Til sammen betalte vi over 800 millioner kroner for de edle dråpene.– Utvalget er langt større her enn jeg er vant til, sier Bente Hansen.

Hun er på besøk hos venninnen Inger-Lise Berge i Fyllingsdalen, men bor vanligvis i Hammerfest. Denne ettermiddagen har de tatt turen innom polet på Lagunen Storsenter. Valget falt på rødvin og én hvitvin.

– Jeg drikker mest rødvin, men holder på å lære meg å drikke hvitvin, sier Hansen.

Mest servicevennlig I fjor som året før var det polet i Åsane som solgte mest med en omsetning på 131,7 millioner kroner. Vinmonopolet med størst salgsvekst var Lagunen. 108,3 millioner kroner la kundene igjen der, en oppgang på hele 12,5 prosent fra året før.

– Hele senteret har økt omsetning, der ligger nok litt av forklaringen. Det er over fire år siden vi åpnet, det tar gjerne såpass tid å etablere nye handlemønstre. I tillegg har vi nok fått noen kunder fra Nesttun, Sletten og Bergen Storsenter, samt at trafikkavviklingen er blitt bedre, sier butikksjef Martin Fjeldstad.

Nylig ble polet på Lagunen kåret til den mest servicevennlige av de store butikkene på senteret.

– For oss på Vinmonopolet er det kunnskap og service som står i fokus, ikke salgstall, sier Fjeldstad.

Taper på bybanebygging Den store taperen i Bergen er polet på Bergen Storsenter. I 2008 falt omsetningen med over fem prosent.

– Bybaneutbyggingen har gjort butikken vanskeligere tilgjengelig for kundene, dette har påvirket omsetningen. I tillegg har vi stor konkurranse fra de andre vinmonopolene, sier butikksjef John Eirik Tetlie.

På Voss økte Vinmonopolet salget med nesten 17 prosent i fjor, og endte på 49,3 millioner kroner.

– Forklaringen er enkel, i november 2007 ble vi bygget om til selvbetjent pol og det har slått positivt ut på salget. Blant annet har vi fanget opp flere av hytteturistene fra Bergen, sier butikksjef Gunnar Bjelkevik.

Også polet på Stord var blant distriktspolene som hadde solid økning i omsetning i fjor med en vekst på 8,5 prosent.

– Stord er en stor industriarbeidsplass, og økningen i arbeidskraft slår også ut i økt omsetning, sier butikksjef Kai Rune Olsen.

Har fulgt utviklingen nøye Under finanskrisen har Vinmonopolet fulgt salgsutviklingen fra uke til uke.

– Utover høsten i fjor hadde vi en bitte liten økning utover det som er normal vekst. Vi tror det blant annet skyldes nedgang i nordmenns reiseaktivitet, som fører til at flere holder seg hjemme og færre kjøper tax-free-varer, sier pressesjef Jens Nordahl.

I tillegg melder en del restauranter om omsetningssvikt, så folk koser seg nok mer hjemme i stedet, tror Nordahl.

I begynnelsen av april åpnet et nytt pol på Laksevåg senter. Hittil er det solgt over 34 tusen liter vin og brennevin der.

– Vi hadde kanskje trodd at det ville blitt noe mer, men vi vet at det tar tid å endre handlemønster, derfor er det som forventet, sier pressesjefen.

Handler du mer på Polet enn før? Skriv gjerne i vårt kommentarfelt.

Tor Høvik