Med høsten er det mange som føler seg trøtte og tyngre til sinns. Men ikke alle forbinder årstiden med noe negativt.

- Høstdepresjon, nei det driver vi ikke med, sier Julie Garmann.

Sammen med mannen Hernic Collvin er hun på trilletur i bakkene opp mot Kvarven fort i Gravdal. Sønnen Maximilian (2) løper mellom beina på mor og far, mens to uker gamle Constantin ligger og sover i vognen.

- Høsten er en utrolig fin årstid, spesielt når været er så fint som nå. Om det regner flere uker i strekk, er det klart at det kan bli litt grått. Men trening hjelper alltid på, sier Garmann.

- Sterkt overdrevet

Ifølge forsker og psykolog Arnstein Mykletun, er den såkalte høstdepresjonen sterkt over­drevet.

- Det som er litt påfallende, er at hvis man spør folk om de føler seg nedstemt om høsten, er det mange som sier at det gjør de, sier han.

En av verdens største helseundersøkelser, som ble utført i Nord-Trøndelag, viste ingen årstidsvariasjoner i søvnmønster eller depresjonssymptomer.

- I denne undersøkelsen spurte vi ikke spesifikt om årstid. I stedet ble omkring 60.000 deltakere spurt om depresjonssymptomer og søvnvansker på undersøkelsestidspunktet. Folk deltok i undersøkelsen i over to år, og ble spurt i alle mulige årstider. Vi fant ikke spor av noe som helst årstidsvariasjon.

Det kan tenkes at høstdepresjonen for enkelte er et ekte medisinsk fenomen, understreker psykologen. Men den er neppe så sterk som vi tror.

- Det kan lett bli slik at når vi lager en slags forventning om at i november, da føler vi oss trøttere og tristere.

Mosjon og sosialt samvær

Hvis noen likevel synes de føler litt nedstemthet i disse kalde høstmånedene, har psykologen to enkle råd for å holde humøret oppe.

- Mitt beste råd er å skape vaner som gjør at man fortsetter å holde seg fysisk aktiv, og være ute selv om været blir surt og kaldt. Fysisk aktivitet har både kurativ og forebyggende effekt på depresjon, sier Mykletun.

- Et annet råd er å spille litt på lag med årstidene. Gjør noe koselig ut av høsten i stedet for å se på den som et problem.

Det er råd som Guro Øvsthus, folkehelsekoordinator i Bergen Turlag, støtter fullt ut.

- Det er bare å kle på seg, kjenne på vær og vind og gå seg god og sliten. Så kan du komme deg inn og fylle opp lageret med fyr i peisen og en god bok. Fysisk aktivitet og sosialt samvær er alfa og omega, sier hun.