Både bryggeriet og designbyrået har base i Bergensområdet. I tillegg er tidligere ordfører Herman Friele største investor i bryggeriet.

Utmerkselsen deles ut av Norsk design— og arkitektursenter. I juryens begrunnelse heter det at bryggeriets visuelle profil «skiller seg ut i et marked med økende konkurranse» og har tatt «et steg bort fra tradisjonell øletikettdesign». Og videre: «Fjell posisjonerer seg tydelig i det skandinaviske markedet og juryen mener profilen også har et potensiale internasjonalt».

— Det er ingen direkte økonomism gevinst knyttet til dette, men vi fokuserer på kvalitet i alle ledd. Design er en selvskreven del av det. Vi tror på synergien av et godt produkt og god design, sier daglig leder Jens Eikeset til BT.

Liten aktør

7 Fjell Bryggeri AS ble stiftet sommeren 2013, men tappet sin første øl i juni 2014. I løpet av de neste seks månedene produserte selskapet cirka 100.000 liter. Ifølge Eikeset regner man med å øke til mellom 280.000 og 300.000 liter i år.

I nasjonal sammenheng er bryggeriet fortsatt en miniputt. I fjor ble det solgt nesten 24 millioner liter her til lands, ifølge tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen. Med andre ord tilsvarer produksjonen fra 7 Fjell bryggeri under en halv prosent av det totale ølmarkedet i Norge.

— Vi hadde en omsetning i overkant av fire millioner kroner i fjor. Bunnlinja var minus 400.000. Hvis vi går i null i år er vi utrolig godt fornøyd, sier Eikeset.

Bryggeriet har sikret seg nasjonale distribusjonsavtaler med Norgesgruppen og ICA, og regionalt med Rema 1000 og Coop.

— Når sommerølet er klart er vi oppe i mer enn 600 butikker, men det øker uke for uke, sier Eikeset.

Firmaet har for øyeblikket fire fulltidsansatte, og holder til i et 900 kvadratmeter stort produksjoslokale på Bønes.

Vurderer boksøl

Bryggeriet ser nå på muligheten til å installere en tappelinje for boksøl.

— Vi har tatt veldig mange av de tunge investeringene allerede, sier Eikeset.

Det skjer neppe før siste halvdel av 2016, men Eikeset har tro på at boks kan være noe også for de små, selvstendige bryggeriene.

— Hvis du ser til England og USA har de ledende håndverkbryggeriene gått mer og mer over på boks. Det er både miljøpolitisk og økonomisk gunstig. Aluminiumsbokser er 100 prosent lystette og har mindre oksygeninnslipp enn en flaskekork. For produktet er det udelt positivt. Spørsmålet er om det norske markedet er klart for å ta imot det.