For første gang har et norsk firma vunnet Grand Prix i kategorien design i reklame— og kreativitetsskonkurransen Cannes Lions.

Vinnerbidraget er den visuelle profilen til Festspillene i Bergen.

— Dette er den gjeveste prisen man kan få, man når ikke høyere enn dette. Det er utrolig stort, sier kreativ leder Endre Berentzen i Anti Bergen.

Sjekket privatfly

Ledelsen i byrået var ikke til stede i Cannes da nyheten ble sluppet. Det angrer de på nå.

— Jeg gjorde et tappert forsøk på å komme meg til Cannes i løpet av kvelden, men det var bare ikke mulig. For moro skyld sjekket jeg også prisene på privatfly. Det lå på 120.000 kroner, så det var ganske uaktuelt, sier Berentzen.

Anti Bergen ble etablert i 2011, og har fem ansatte.

Vunnet flere priser

— Festspillene-designet har vunnet flere andre priser tidligere. Hva er det som gjør at det slår så godt an?

— Det vanlige ved identitetsdesign er å utvikle en logo med separate støtteelementer. Vi har visket ut det skillet. Her er logoen støtteelementet, og omvendt. Det betyr at man får en mye større frekvens på bruk av logoen, og den blir mye bedre innarbeidet, sier Berentzen.

Gjennomgangstemaet er mønstre og farger bygget opp rundt en stilisert F-logo.

Totalt ble det sendt inn 2624 bidrag i designkategorien. Syv av dem var fra norske byråer.