Kundesenter
Kundesenter

Derfor slår unge menn

- Når unge føler seg ubrukelige for samfunnet, blir det farlig. Da tar de igjen.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Svein Bjørn Losnegård har jobbet i 20 år med ungdomskriminalitet, og kjenner godt til fenomenet «sinte unge menn», slik det arter seg i Bergen sentrum.

- De er de mest synlige i voldsbildet vårt, og det ser ut til at det blir flere og flere av dem, sier sjefen for politiets ungdomsseksjon i Bergen sentrum.

Les også

Morgendagens sinte unge menn

Den økende sosiale uro i skolen og ute på gaten og de sosiale konflikter dette gjenspeiler, må kunne tolkes som kamper for anerkjennelse, respekt og verdighet.

- Kvitterer med vold
De markerer seg i alle bydelene i Bergen, ikke bare i sentrum. De er å finne blant skoletapere, i ungdomsgjenger, blant minoritetsungdommer. I parker og på kjøpesentre. Eller ute på by'n. Losnegård har inntrykk av at disse unge mennene tyr lettere til vold enn tidligere.

- De kvitterer med vold i mange situasjoner. Ved pågripelser ser vi for eksempel at noen har med seg stikkvåpen og slåsshansker, for å forsterke selve volden.

- Leter de etter en grunn til å slå?

- Mange gjør det. Som regel er det svært lite som skal til før de finner et påskudd. De kan påstå at den eller den har sagt noe om noen de kjenner. Det er grunn god nok til å ta hevn, sier han.

Offeret er ofte tilfeldig.

- Det trenger ikke alltid være rus med i bildet, heller. Ofte er volden rett og slett en utagerende handling for noe som irriterer innvendig.

Les BTs leder: Unge frustrerte menn

- Stort foreldreansvar

Losnegård oppfordrer voksne til å ta større ansvar for disse ungdommene, og sier at i svært mange tilfeller har de sviktet totalt.

- Mer enn en gang har jeg vært skuffet over hvor lite foreldre tar tak i ting. De betaler seg ofte fri for å få mer fritid selv. Så blir ungene gående for seg selv, uten positive ting å ta seg til. Frustrasjonen går over i voldelige handlinger.

- Når foreldrene skal ta tilbake kontrollen, er det for sent, og det offentlige har ikke ressurser nok til å ta tak i problemene til disse ungdommene.

- Hva kan man gjøre for dem?

- Jeg har ingen fasitsvar, men foreldreansvaret stikker dypt. Foreldre må være foreldre fra dag én og bruke tid sammen med ungene. Du ser ofte i idrettslag at de samme foreldrene går igjen. De samme har alltid tid, de samme har aldri tid, sier Losnegård.

Hvorfor slår unge menn? Si din mening.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Diskuter: Derfor slår unge menn

Kriminalforebyggende tiltak som samfunnet har okon...Les mer

Diskuter: Derfor slår unge menn

Folk som utøver blind vold må ikke forsvares men l...Les mer

Komplisert

1. Klare reaksjoner. Ikke dill med å "forstå" alt ...Les mer
Kundesenter

Diskuter: Derfor slår unge menn

Hmm (uregistrert bruker) 16. nov, 09:46
Vi lever i ett sivilisert samfunn og har krav på å bli beskyttet mot slike individer. Lovlydige borgere har jo begrenset mulighet til å forsvare seg selv fordi bevæpning er jo ulovlig noe voldsmenn gir blaffen i. Alle som ikke er straffedømt burde ha lov til å bevæpne seg og forsvare seg med alle midler mot disse voldsmennene som angriper folk som bare ønsker å gå ifred i ett fritt land.

Finnes nok av arenaer for voldelige menn å få ut sin frustrasjon,mixed martial arts er jo ett glimrende alternativ til blind vold. Men problemet der er jo at da er "offeret" like fysisk sterk og slår tilbake. Blind vold rammer jo som regel individer som er tydelig fysisk svakere enn voldsmannen og overhodet ikke er ute etter bråk. Jo mer man gir uttrykk for att man ikke ønsker bråk jo mer aggressiv blir voldsmannen.
Fengslene blir jo rene klubbhusene for disse menneskene der de soner minimale straffer og pumper jern,spiser godt og slipper ut ett par måneder senere klar for neste voldshandling. Og slik fortsetter det i årevis med uttallige voldsofre som får livet forandret for alltid av slag og spark

Forslag til passende straff for blind vold : Første gang 5 års fengsel,andre gang 10 års fengsel med 10 års sikring,tredje gang lås de inn og kast nøkkelen. De norske såkalt straffene som de er idag er en hån mot ofrene. Skal vi liksom hjelpe og dulle med voldsforbrytere for å forebygge mer vold? GLEM DET! Bruk heller midlene på å beskytte borgerne og hjelpe ofrene etter disse menneskene.

RE: Diskuter: Derfor slår unge menn

Herman (uregistrert bruker) 17. nov, 11:21
Vil du virkelig ha et samfunn der alle bærer våpen, og innestengt sinne blir behandlet med kampsport-trening? Jeg er enig med Losnegård. Oppdragelse har alt å si!

Diskuter: Derfor slår unge menn

anti-pk (uregistrert bruker) 16. nov, 09:45
Tja, det har da alltid vært unge som av en eller annen grunn føler at de er ubrukelige for samfunnet, men volden er råere og hyppigere i dag, derfor er denne artikkelen mer en tilsløring av dagens problem.

Anbefaler en tur innom bloggen til den danske psykolog og forfatter Nicolai Sennels [blogs.jp.dk] og da spesielt innlegget: [blogs.jp.dk] , da er vi inne ved årsakene til den nye rå og hyppige volden i "det nye multikulturelle Norge" .

Diskuter: Derfor slår unge menn

N.B.J (uregistrert bruker) 16. nov, 08:29
dette er noe min kjære og jeg har diskutert lenge. foreldre er til slutt ansvarlig for sine barn. og nå er det altså offisielt. "voksne" mennesker må være sitt ansvar bevist. og oppdra barna sine på en måte som klargjør de for ett selvstendig liv i ett travelt samfun. men dessverre er det alt for mange som ikke klarer den oppgaven. men kanskje det er foreldrene som fortjener "straff". barna vet jo tydeligvis ikke bedre. for de mangler jo det helt grunnlegende hjemmefra.og dersom foreldre får en økonomisk straff, tror jeg de forandrer holdning til sine barn. da blir det "billigere" å starte sunn oppdragelse framfor å la ungene gå for "lut og kalt vattn".
foreldre i dag må skjerpe seg, og ikke bare tenke på sine egne behov. men sette barna sine behov framfor sine egne. og engasjere seg i sine barns liv. dette blir ett større og større problem i samfunnet. og som reportasjen sier, det er ikke barna som er hoved problemet. de har ikke resurser innad til å takle de situasjonenene som de til tider befinner seg i. her er det manglende oppfølging og ansvar fra "late" og egoistiske foreldre som er hovedproblemet.
helt til slutt vil jeg bare si at foreldre som føler de ikke strekker til i sine barns liv, må finne løsninger på det. alt er mulig for oss mennesker. selv det umulige. det tar bare litt lengre tid å løse.. vi har tross alt sendt mennesker til månen. så ikke si at det er umulig.. gjør "jobben" deres. barna er vår fremtid. og de skal ta over for oss når vi ikke er mer.

Diskuter: Derfor slår unge menn

Nina (uregistrert bruker) 16. nov, 08:15
Jeg er enig med Losnegård. I et samfunn hvor barn vokser opp med egoinstinket og survivel of the fittest-holdningen, så blir det slik. Vi bør begynne å ta ansvar for hverandre. Barna blir sinte på oss fordi det skal ikke være slik i et menneskevennlig samfunn. Og som det heter, det er av våre egne vi får det..

Farlig forståelse

konservativ (uregistrert bruker) 16. nov, 07:41
Hvorfor skal kriminelle handlinger bagatelliseres og bortforklares? Straff er reaksjonen som hjelper, og den skal være langvarig og hard.

I min ungdom kjente jeg adskillige "tapere". Underlig nok brukte de ikke grov, uprovosert vold mot andre. I ettertid har jeg fått høre at de fleste fikk skikk på tilværelsen, og det uten at sosialarbeidere holdt dem i hånden.

Lås pøblene inne og kast nøkkelen.

RE: Farlig forståelse

Rolf Sejersted (uregistrert bruker) 16. nov, 10:39
Er det noen som legger merke til hvor innelåst dette innlegget her var?

RE: Farlig forståelse

Konservativ 2 (uregistrert bruker) 16. nov, 14:27
Mange er fastlåst, spesielt Høyre og Frp velgere. Livet blir enklere på den måten, det gjør at en får mer overskudd til å være produktiv på andre felt.

Det går an å forstå de verste seriemordere, det er en grunn til det meste. Det krever imidlertid enorme ressurser å reparere en ødelagt barndom. Fellesskapet har dessverre ikke midler til det.

Det krever mye av foreldre å ta ansvar for sine barn, belønningen er at det går barna vel. Konsekvensen for dem som ikke legger mye arbeid i det, er at det ikke går barna vel. Det går da som regel heller ikke barnebarna vel. Dette er en naturlov, hard, brutal og tilsynelatende uskyldige barn lider.

Dette inngår i de opprinnelige 10 bud:
Jeg lar straffen for fedrenes synd komme over barn i tredje og fjerde ledd

Å kjempe mot denne naturlov, blir som å prøve å fjerne tyngdekraften.

Hilsen en Frp velger, (som ikke mener at en skal låse de inne og kaste nøklene).

Diskuter: Derfor slår unge menn

Passasjer (uregistrert bruker) 16. nov, 10:08
Jeg har ved to anledninger på 90-bussen opplevd en ungdomsgjeng med fire-fem gutter som lager kvalm. En kveld angrep de busssjåføren og en annen mann som førsøkte å hjelpe sjåføren. Der var det mye aggresjon med både spark og slag.
Det er tydelig mange løse kanoner der ute, med foreldre som ikke følger med i det hele tatt. Disse er tapere allerede i tidlige tenår. Mar ser hvilken vei det går, og det er helt tragisk.

Diskuter: Derfor slår unge menn

alkarkmed (uregistrert bruker) 16. nov, 10:23
Tror ikke man har facit svar på dette- det er jo påfallende at film og tv serier i dag-konsekvent har innslag av grotesk vold mot forsvarsløse-hvær eneste krim serie som sendes daglig har innslag av vold mot forsvarsløse offer-
roter man seg bort i å skulle hjelpe barn og unge med voksen kontakt,ender man sikkert opp som pedofiltiltalt.Samfunnet må tilby mer tilfredstillende fritidstilbud til ungdom som detter utenfor-de som har ansvar for slikt har for liten innsikt i behovene missfornøyde poder har- Problemet lar seg ikke løse.Men det blir mye bra offentlige stillinger og barneverns relaterte superkostbare tiltak av dette- En del skakkjørte poder vender heldigvis om
sjøl,når de blir voksen- De er sint på Samfunnet-og det styres i for stor grad av Tullinger

Diskuter: Derfor slår unge menn

Kai (uregistrert bruker) 16. nov, 10:29
Kanskje det er noe i det... Men det spiller faktisk overhodet ingen rolle. For at det skal være en unnskyldning for å slå er bare latterlig...
Det eneste de de lærer av er en lang og god lærepenge.
La det bli enklere å bure dem inne og gi de strengere straff!
Enkelt og greit!

Diskuter: Derfor slår unge menn

Eirik (uregistrert bruker) 16. nov, 11:18
Proaktiv løsning !
Som Losnegård sier "foreldreansvaret stikker dypt". Saken er den at grunnlaget vårt dannes som barn. Det å bli møtt på følelser, tatt på alvor er viktig. Følelsesregisteret vårt er komplekst. Det med å ha med seg verdier i "kofferten" er uhyre viktig. Dette er gjerne dette
som danner ett skille hos de fleste mht voldsbruk. Som urettferdighet,sjalusi,egenverd, ja sinne dukker opp hos oss alle. Det er hvordan man takler slike påvirkninger. Det er her oppveksten kommer inn. Vi foreldre er rollemodeller for våre barn.
I barnehagen kan alt dette fanges opp. Er desverre slik at det ikke eksisterer god nok faglig kompetanse. Her bør dagens system avskaffes. En førskolelærer har liten kompetanse samt null ressurser til å følge opp. Kommunikasjon mellom barnehage og skole er dårlig.
Hvor er veiledning for de foreldre ? Hva lærer vi om å følge opp hverandre på tvers av foreldrerollen.
Hva med skolen. Masse barn pr. lærer. Hvordan kan spesielle behov bli fulgt opp? Alt dette glipper gjennom systemet og ja dukker opp igjen i samfunnet.
Alle kan være enige om at samfunnsstrukturen har endret seg. Handler som alltid på grunnlaget om våre verdier.
Hva med å satse på barna. Bygge opp ressurser til å veilede voksne i denne rollen. Ikke snu ryggen til når barn trenger emosjonell veiledning.
Bruke penger til å bemanne skole og barnehager til å møte disse utfordringer. Her kuttes det jo ned.
Nei, utfordringen ligger hos oss. Hvor vi ønsker å bruke penger. Er en skam vi sparer så mye på vår fremtid.
Kompetanse har vi i Norge. Hva med å spre dette.
Til slutt vil jeg gjerne si at "pisken" er helt feil fokus.Vi er kommet mye lenger enn som så !

Diskuter: Derfor slår unge menn

Toleranten (uregistrert bruker) 16. nov, 13:13
Da har dere ikke regnet med neste eldregenerasjon. De vil være fandenivolsk aggresive da de ikke har noe å tape. De vil ikke fokusere negativt på ungdommen, da begge gruppene er i samme båt, men fokusere på byråkratene og politikerne.

Diskuter: Derfor slår unge menn

ers (uregistrert bruker) 16. nov, 12:56
Kanskje på tide å kikke litt på strafferammene, de er i dag en hån mot personer som er offer for blind vold.

Diskuter: Derfor slår unge menn

Mor til mange som ikke er mine (uregistrert bruker) 16. nov, 14:14
Unge menn har for lite å ta seg til i samfunnet, ikke alle passer inn i idrettslag . Her må lages flere og alternative lag og foreninger, sikkert mye som kan intresere og engasjere. Bygge opp egne aktiviteter, viktig å undersøke hvilke interesser disse ungdommene har. Bygge sin egen fritids klubb, da blir den ikke vandalisert. Men de får lære en masse om å skape et bygg og være med å lage dette.
Er aktivt med i et idrettslag selv, vi prøver å engasjere de unge som selv ikke vil satse i sin idrett lenger. Få dem til å bli med å drive klubben videre og trene de yngre. Slik får de bruke sin kunnskap på noe de kan, de føler seg nyttig. Gi dem litt lønn for jobben.
Vi ser jo når vi kaller inn til dugnad i vår klubb, samme foreldre stiller hver gang og noen har aldri tid. Og hvem detter først av i idretten, jo de som har så travle foreldre.
Ungdommen trenger oss og vi trenger jammen ungdommen også. Dessuten er ungdom spennende å være sammen med, de er nyskjerrig på livet og sitter med mange gode tanker om fremtiden. Vi må være der når de trenger oss og våge å vise dem at vi bryr oss.
Slipp ungdommen til , la dem få komme frem med hva de vil og hvordan.

Diskuter: Derfor slår unge menn

Nils Nilsen (uregistrert bruker) 16. nov, 16:05
Kriminalforebyggende tiltak som samfunnet har okonomisk kompetanse til bidra med burde det kanskje vaere flere av i storbyene.
Historisk sett ser vi at oppdragelsesrollen sklir mer og mer over fra foreldrene til det offentlige ved instutisjoner. Eksempler paa slike instutisjoner er barnehage, barneskole, ungdomskole, idrettsaktiviteter og andre fritidsaktiviteter hvor man ikke er i kontakt med foreldrene i selve aktiviteten men som barnet eller ungdommen i noen tilfeller er paalagt aa vaere med paa. Barn og unge tilbringer mindre tid sammen med foreldrene enn hva de gjorde i "gamle dager". I en travel hverdag er det ikke lett for foreldre og barn aa kommunisere tilstrekkelig for aa kartlegge barnas behov til enhver tid.

Dette begrunner et enda storre ansvar for samfunnet aa prove aa hjelpe unntakene, avvikene i den store mengden. For det er jo nettop det det er tale om her. Avvikene som ender opp med aggressiv voldsutovelse paa tilfeldige individer grunnet psykologiske problemer som f.eks magel paa empati mm.
Naar det gjelder avvikene i samfunnet generelt, da altsaa ikke bare unge, har samfunnet et system for dem som ikke onsker aa folge samfunnets regler og normer. Dette systemet kalles i forste rekke "Straffeloven" som oppstiller straff for aa begaa ulovlige (uakseptable) handlinger og har en almennpreventiv effekt.
Samfunnet er ikke tjent med aa straffe flest mulig, men det er ikke alltid tiltakene er lette aa gjennomfore og det er heller ikke lett aa identifisere hvilke tiltak som vil ha virkning osv.

Det er offeret som i dette tilfellet bor staa i fokus, det er den tilfeldige forbipasserende som har storst rett paa vern, beskyttelse og sikkerhet for en trygg hverdag. Offeret, som er en helt utenforstaaende tilfeldig person, skal ikke rammes fordi et gitt individ paa 15 aar ikke har faat oppfyllt sine grunnleggende behov i oppveksten. Dersom ikke preventive tiltak foreligger eller har hjulpet, og voldsutoveren velger aa utove ulovlige handlinger, bor voldsutoveren faa sin straff, i mange tilfeller fengsel. Dette gjelder for individer fra 15 aar og oppover. Hvorvidt straffene for grov vold, som ved f.eks slaghanske eller ligende faktisk er, bor vaere strengere, er et politisk sporsmaal. Kanskje bor de vaere strengere, isaamaate bor man stemme paa det parti som tar oppgjor med dette, eksempelvis Fremskrittspartiet (Frp)

Men her er det helt klart et stort rom debatt om hvilke forebyggende tiltak samfunnet konkret kan sette opp for aa hindre at ungdom havner i den situasjonen det her er tale om. Det er helt klart at det potensielt vil ha en meget negativ paavirkning for resten av livet for en ungdom, aa begynne forste delen av livet med et fengselsopphold grunnet samfunnsagressjon og uoppfyllte grunnlggende behov som i utgangspunktet foreldrene har ansvaret for aa oppfylle.

Diskuter: Derfor slår unge menn

flått (uregistrert bruker) 16. nov, 17:12
Folk som utøver blind vold må ikke forsvares men legges på isolat i tvangstrøyer rett og slett fordi de er utilregnelige! Det er vel ingenting å diskutere vel?

Komplisert

tja (uregistrert bruker) 16. nov, 22:27
1. Klare reaksjoner. Ikke dill med å "forstå" alt mulig. Når pøblen har slått er det tid for konsekvenser.

2. For få arenaer for de aktuelle problemguttene.

Det er punkt 2 samfunnet kan endre. punkt 1 bør stå fast. Villbasser trenger klare retningslinjer. Ikke østrogenpjatt fra noen som skal forstå dem ihjel. Og kan manipuleres helt til det er for seint. Og en ny kriminell er fast i systemet.

Ikke glem punkt 3 :
3. signaleffekten. Forbrytelser lønner seg ikke. Og samfunnet er til for å beskytte oss. Ikke slauren.

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

På grunn av tekniske problemer er påloggingsmuligheten tatt bort inntil videre.

Vi beklager dette.

Søk i skattelistene Topplister

Eks: Ola Nordmann

Bilder

  • BEKYMRET: Svein Bjørn Losnegård, sjefen for politiets ungdomsseksjon i Bergen sentrum. FOTO: Jan M. Lillebø.

3 mest leste artikler »

Vegrapport

Følg alle skip direkte

Bt.no har mange digitale tjenester. Her kan du følge skipstrafikken i Hordaland minutt for minutt.

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann

Hva koster egentlig nabohuset ditt?

Her kan du finne det ut! Prøv vårt boligsøk.

  • Her kan du gå på ski

    Fortsatt ikke fått nok av snøen? Her er skiløypene i Bergensområdet. Den interaktive oversikten krever at du har Flash installert på datamaskinen.

  • Vann til folket

    Hele byen snakker om vannkrisen, men hva skjer egentlig med vannet før det når kranen din?

Kommentar

  • James Bulgers spøkelse

    Barnedrapet som ble symbolet på Storbritannias moralske forfall, ryster igjen De britiske øyer.

Leder

  • Israel tøyer tålmodigheten

    Israels demonstrative benspark på sin beste medspiller tyder på at det trengs mer diplomati i Midtøsten enn noen gang før.

Leserombudet

Leserombudet
  • En gyllen sjanse

    BT bør prioritere grundig journalistikk om trafikk og byutvikling, mener Leserombudet.

Leder

  • Lysbakkens tur

    Barnevernet sliter fortsatt tungt, og som alltid er det barna som er taperne. Statsråden kan ikke sitte stille og vente på at problemene skal gå over.

NRK1

  • 07:00 Handy Manny
  • 07:25 Norge rundt
  • 07:50 Filmavisen 1959
  • 08:00 Paralympics i Vancouver: Rullestolcurling Norge - Storbritannia
  • 09:55 V-cup kombinert: Hopp
  • 10:25 V-cup skiskyting: Jaktstart, kvinner
  • 11:15 Sport i dag
  • 11:50 V-cup kombinert: Langrenn
  • 12:40 V-cup hopp
  • 12:55 V-cup skiskyting: Jaktstart, menn
  • 13:40 V-cup hopp
  • 15:30 V-cup langrenn: Sprint, kvinner og menn
  • 17:15 Sport i dag
  • 17:30 Åpen himmel (2)
  • 18:00 Barne-TV
  • 18:30 Newton
  • 19:00 Søndagsrevyen
  • 19:45 Sportsrevyen
  • 20:10 Himmelblå (2)
  • 20:55 Ingen grenser (2)
  • 21:45 Lille Dorrit (2)
  • 22:35 Finnmarksløpet
  • 23:05 Kveldsnytt
  • 23:25 Kaldt kappløp (1)
  • 00:20 Lyngbø og Hærlands Big Bang (2)
  • 01:10 Nurse Jackie (2)
  • 01:40 Blues jukeboks

NRK2

  • 08:55 Viggo på lørdag
  • 09:25 Bokprogrammet: Beretninger fra bygdenorge
  • 09:55 Folk (77)
  • 10:25 V-cup kombinert
  • 11:00 Jentene på Toten (2)
  • 11:45 Spekter
  • 12:30 V-cup skøyter
  • 18:00 Paralympics i Vancouver
  • 20:55 Keno
  • 21:00 NRK nyheter
  • 21:10 Hovedscenen
  • 22:10 Apokalypse nå! - Redux
Lukk vinduet