Ulykkesetterforsker Arne Sagen i Stiftelsen Skagerrak, frykter at skip som er konstruert på samme måte som «Bourbon Dolphin» kan havarere — om ikke noe blir gjort.

— Vi mener dette er alvorlig og har derfor bedt norske sjøfartsmyndigheter om snarest å jobbe for å bedre sikkerheten for slike skip, forklarer han.

Sammen med London-baserte Nautical Institute, har Stiftelsen Skagerrak utarbeidet rapporten. Den konkluderer med at det bør gjøres strakstiltak i norsk regi.

— Det er grunn til å tro at det finnes en rekke skip i nordsjøområdet som kan få de samme problemene som «Bourbon Dolphin». Forskriftene for slike fartøy er usikre, noe som gjør det svært vanskelig å beregne hvilke kapasiteter de har, sier Sagen.

Gikk ned under arbeid

«Bourbon Dolphin» forliste i 2007 utenfor Shetland.

Fartøyet kantret og gikk ned på 1.100 meters dyp. Åtte av besetningen på 15 omkom.

Etter ulykken satte sjøfartsmyndighetene ned en undersøkelseskommisjon som skulle finne årsaken til forliset.Kommisjonen la frem sine funn i mars 2008. De konkluderte da med at det var nærmere 25 hendelser som virket sammen og resulterte i at skipet kantret og sank.

Flere maskinfeil

Rapporten Sagen offentliggjør søndag, kommer imidlertid til en annen konklusjon. Den nye rapporten peker nemlig på tre helt konkrete grunner til ulykken:

  • Instrumenteringsfeil i maskineri. Lavt smøreoljetrykk på grunn av krengning utløste motorstopp.
  • Programmeringsfeil i maskineri. Bruk av trustere reduserte slepekraften med 30 prosent.
  • Uklare kommandoforhold mellom rigg og fartøy. Uklarhet om «forslag» og «beordring». — Et fartøy som «Bourbon Dolphin» skal egentlig ikke kunne kantre under en slik operasjoner, men da maskinkraften røk, fikk de problemer, sier Sagen.

Stiftelsen Skagerrak og Nautical Institute har lagt frem rapporten for blant andre nærings- og handelsminister Trond Giske, Sjøfartsdirektoratet og Statens havarikommisjon.

DENNE TYPEN: Det er skip som er konstruert lignende «Bourbon Dolphin» det advares mot i rapporten.
BERGENSHIPS