Da det brøt ut brann i et snøoverbygg på Hallingskeid torsdag formiddag, kjørte også et åtte vogner langt Signaturtog inn i flammene. Alle de 257 passasjerene kom seg helskinnet ut, og ble senere toget til Voss for informasjonsmøte.

Torsdag kveld drev brannvesenet fortsatt med etterslukking.

Det brant i snøoverbygget foran ham. Han trakk i nødbremsen, og hjulene sto, men likevel stoppet ikke toget hurtig nok.

Harry Korslund

Mistet strømmen

Harry Korslund, pressevakt hos Jernbaneverket, forklarer hvordan toget kunne kjøre rett inn i en synlig brann.

— Lokføreren mistet strømmen da han nærmet seg stasjonsområdet på Hallingskeid. Da var nok kjøreledningen allerede brent av. Samtidig så han at det brant i snøoverbygget foran ham. Han trakk i nødbremsen, og hjulene sto, men likevel stoppet ikke toget hurtig nok, forteller han til bt.no.

Brannen hadde smeltet strømkabelen. Dermed hadde toget heller ikke strømmen det trengte for å rygge ut av tunnelen igjen. Da lokføreren meldte fra om brannen, ble strømmen i tillegg kuttet på en større del av strekningen rundt Hallingskeid, slik at man skulle være sikker på at området var strømløst.

— Lokføreren reagerte akkurat slik han skulle, sier Korslund.

Spent på skadeomfanget

Han forteller at Jernbaneverket, i tillegg til å bistå Havarikommisjonen med sine undersøkelser, også har sin egen interne kommisjon. Foreløpig har de ikke fått noen melding når de kan slippe til og starte undersøkelsene.

— Vi er veldig spent på skadeomfanget. Vi har grunn til å anta at det kan være skader på skinnene også. Varmeutviklingen fra brannen gjør at stålet i skinnene utvider seg og blir deformert.

Han beskriver Jernbaneverket som «bleke, men fattet» etter ulykken. Likevel puster de et stort lettelsens sukk.

— Millioner og tall kan alltids erstattes. Vi finner en del trøst i at ingen ble skadet.

Korslund føler seg sikker på at alle som har lidd materielle tap etter togbrannen vil få dette dekket.

— Hvordan fordelingen av dette mellom oss og NSB blir vet jeg ikke ennå, men det skal vi nok bli enige om, sier han.

Han legger i tillegg til at mange antakelig vil kunne få erstattet tapte eiendeler av sine forsikringsselskaper.

Skader for millioner

Inge Hjertås i Jernbaneverket kan allerede nå slå fast at skadene vil ha millionomfang.

— Bare på overbygget er det snakk om millionskader. Dessuten er kontaktledningsanlegget ødelagt, kabler til fjernstyring og lignende må vi anta er skadet, og kanskje må vi skifte både sviller og skinner, sier han.

— I tillegg kommer skadene på togsettet fra NSB.

Alle vognene er rammet av brannen.

— Det kommer til å ta tid til å bygge snøoverbygget opp igjen. Heldigvis i avslutningen på vinteren og ikke starten. Da har vi forhåpentligvis en god sommer på oss. Det vil være mulig å kjøre tog der når utbedringer er utkjørt, sier Jernbaneverkets pressetalsmann, Harry Korslund, til bt.no.

DRAMATISK: Slik så det ut torsdag ettermiddag da toget med åtte vogner sto i full fyr.
MARGIT HIMLE (2211-tipset)