• Vi har fått mange spørsmål om dette, sier Vegvesenet.

Studerer du Hardangerbrua på webkameraet til Statens vegvesen, vil du se at endeseksjonene mot Bu og Vallavik tilsynelatende ikke passer inn.

Tor J. Samuelsen (74), som har hytte på fjellet, er en av dem som følger nysgjerrig med på kameraet. Han lurer på om det kan ha skjedd en monteringsfeil.

Men prosjektleder for Hardangerbrua, Øivind Søvik, kan berolige Samuelsen og alle andre.

— Det er sånn det må være. Da vi hengte opp seksjonene, ble de skrudd sammen i første omgang. Man begynner fra midten og sveiser utover. Når broen skal kobles til tårnene, må vi sikre at pendellageret kan bevege seg i lengderetningen, forklarer han.

Må ikke berøre resten

— Det skal også noen sidelagre på plass. De tar sidekreftene. I tillegg skal vi ha noen dempere i lengderetningen som sikre at broen ikke kan bevege seg i den retningen. Først når de har disse tingene på plass, kan endeseksjonene festes til broen, sier Søvik.

Broen består av totalt 23 seksjoner, og den veier 7000 tonn. En liten feil kan bli katastrofal.

— Hengestengene som holder endeseksjonene er senket ned for de skal ikke berøre resten. Dette er en av prosedyrene når du monterer en bro, sier prosjektlederen.

Seksjonene har hengt slik en stund, og Statens vegvesen har fått mange spørsmål om saken.

— Vi har fått en del henvendelser, men kan forsikre om at det passer sammen, sier han.

Broen ble påbegynt i 2009 og er planlagt å være ferdig til sommeren 2013.

Åpningsdatoen snart klar

Åpningsdatoen blir fastsatt senest i slutten av denne måneden. Tidligere har det vært antydet åpning i juni, men Søvik sier at dette bare var en arbeidsdato.

Når broen er ferdig, vil den være Norges lengste, og lenger enn Golden Gate Bridge.

Vi har fått en del henvendelser, men det er sånn det må være. Øivind Søvik

— Alt er i rute. Det har gått bra i januar og februar. Været har vært veldig bra, og produksjonen grei. Det blir mye aktiviteter i sluttfasen, men vi kommer relativt raskt til å bestemme åpningsdatoen, sier Øivind Søvik.

Og da kommer Tor Samuelsen til å benytte seg av nyvinningen.

— Jeg kommer helt sikkert til å bruke broen når den er ferdig så sant den ikke blir for dyr, sier han.

INGEN FEIL: Prosjektleder for Hardangerbroen, Øivind Søvik, kan forsikre om at de ikke har gjort noen feil.
TOR HØVIK