Flybransjen har beveget seg langt siden flyet i 1952 gjorde sin første kommersielle flight. Det skjedde etter nesten tre års utprøving og testflyging, og Comet 1 var det første moderne langdistanseflyet slik vi tenker oss det i dag. Det var aerodynamisk med fire integrerte jetmotorer, hadde trykk-kabin og stor rekke­vidde.

To fly falt ned

Utprøvingen var den mest grundige man hadde hatt så langt i industrien. Allerede i 1953 opplevde man likevel flere ulykker, og i januar og april 1954 falt to fly ned.

Den største granskingen verden har sett til da, ble satt i gang for å finne årsakene. Det viste seg at man ikke fullt ut hadde forstått teknologien, og spesielt problemene rundt materialtretthet. Flyet hadde firkantede vinduer, og det ga store stressnivåer på skroget, som i sin tur revnet. Problemene oppsto imidlertid først etter bortimot 1000 flighter.

Barnesykdommer

Boeings Dreamliner er et trygt fly! Det er også et fly med veldig mye ny teknologi. Barnesykdommer vil derfor oppstå. Nettopp for å ivareta sikkerheten, har moderne fly flere parallelle systemer for de ulike oppgavene. Likevel tar man ikke av når ett av disse gir feilmelding. Det gjør at selv små feil kan skape forsinket eller avlyste avganger.

Det er gammelt nytt i flybransjen.

Utfordringen er kanskje heller at Norwegian har valgt å starte en operasjon med få fly. Det setter dem i en mer utsatt situasjon enn de andre dreamlinerkundene, som har mange andre langdistansefly i stallen.