Busspassasjerene strømmer inn på gratisbussen som går til Vilvitesenteret. Fra stereoanlegget kan vi høre svak musikk.

— Jeg kan ikke ha det for høyt. Det må ikke bli for bråkete for passasjerene, sier bussjåfør Tore Thomassen.

Og det gjør han lurt i. For det viser seg nemlig at sjåførene ikke har lov til å kringkaste musikk til passasjerene.

Musikk betyr avgifter

  • Det stemmer. Vi må betale TONO- og gramoavgift pr. buss dersom vi skal kringkaste musikk for passasjerene, sier informasjonssjef i Tide Buss, Kaare Enæs.

Ifølge TONO må busselskapet ut med 1033 kroner pr. buss pr. år for å få lov til dette.

— Det må betales for all musikk som spilles utenfor hjemmets fire vegger, sier kundekonsulent Jasminka Bajgoric i TONO.

Bajgoric viser til åndsverkloven der det står at fremføring av musikk utenfor privat område er forbudt uten samtykke. I tillegg til Tono-avgiften må busselskapene ut med 856,81 kr pr. buss i året i Gramo-avgift.

— De som ikke har betalt denne avgiften må informere bussjåførene om at de ikke har lov til å kringkaste musikk til passasjerene, sier leder for marked og drift i Gramo, Gunbjørg Oswold.

— Dersom bussjåførene spiller for passasjerene, skal de betale for det, sier hun.

Gramo krever også inn avgift til fond for utøvende kunstnere, som er et tillegg på 31,75 prosent.

— Det blir et betydelig beløp når vi har rundt 500 busser i bergensområdet, sier Enæs.

Det må betales for all musikk som spilles utenfor hjemmets fire vegger.

Jasminka Bajgoric i TONO

Ingen unntak under OL

Verken bussjåføren eller passasjerene bt.no snakket med hadde hørt om dette.

— Det hender jo at folk vil vi skal skru opp radioen. Spesielt nå når det er OL, sier Thomassen.

Men heller ikke dette er lov.

— Det kommer dessverre inn under samme regelverk. Selv om det er mange som gleder seg over OL, er det ikke sikkert alle på bussen ønsker å høre på dette, sier Enæs.

Oswold i Gramo forteller at de har kontrollørene ute som sjekker om bussjåførene følger reglene.

— Vi kontrollerer dette flere ganger i året, sier hun.

I dag har Tide ingen avtale med Gramo når det gjelder å spille musikk på busser.

— Men vi er i dialog med dem og får sikkert en vederlagsavtale med dem hvis de bruker innspilt musikk eller radio på bussen, sier hun.

Lov på turbusser

I dag har Tide noen få busser de har betalt alle avgiftene for.

— Vi har gjort det på enkelte turbusser. Så hvis det er noen som skal på blåtur, får de lov til å ha musikk i bussen, forteller Enæs.

Han legger også vekt på at musikken ikke skal være til sjenanse for passasjerene.

— I dag har jo også alle muligheten til å ta med sin egen musikk på for eksempel Ipod. Slik kan passasjerene selv velge om de vil høre på musikk eller ikke, sier han.

— Vi kommer ikke til å bruke penger på dette nå, avslutter han.

Savner du musikk på bussen, eller bør det være stille?