• En av de største tabbene foreldre gjør, ifølge Forbrukerrådet.

Foreldre som gir barna smarttelefin til jul, bør vite hva det innebærer, skriver Aftenbladet.no.

Vår tids 820-numre med spåkoner og sexprat i andre enden har nemlig også flyttet over til mobile plattformer, advarer Forbrukerrådets regiondirektør i Rogaland Edith Kristin Nøkling.

— Store mørketall

Og et barns ukritiske og nysgjerrige mobilbruk kan fort føre til regninger i tusenkronersklassen.

— Applikasjoner som gir seg ut for å være gratis har lurt flere familier her i Rogaland. Barn ned i 11– 12 år har lastet ned hardporno og fått regninger på opp mot 8000 kroner, forteller Nøkling.

— Siden i sommer har vi fått flere og flere henvendelser. Totalt har vi fått inn over 400 saker, men det er trolig store mørketall. De færreste tar kontakt med oss, men synes det er flaut og ordner opp selv i det stille. Det er også flere som betaler regningen og ringer oss i ettertid.

— Hver dag snakker vi med fortvilte forbrukere. Vi får også henvendelser fra voksne, men aller mest betenkelig er det jo at så unge barn blir utsatt for dette.

Vær også obs på "snille" apper

Generelt anbefaler Forbrukerrådet alle foreldre å registrere mobilabonnementet i barnets navn.

– En av de største tabbene foreldre gjør, er å ha abonnementet hos teleoperatøren i eget navn. Hadde dette vært registrert på ungen, kunne mange leie diskusjoner vært unngått, sier Nøkling.

Etter vergemålsloven er det ulovlig å la mindreårige stifte gjeld. Men dersom far eller mor står oppført som abonnent, kan firmaet påstå at det er en voksen som står bak bruken.

— I disse tilfellene hvor det er snakk om porno-apper som gir seg ut for å være gratis, er det ingen tvil om forbrukers rettigheter, understreker hun.

Edith Kristin Nøkling, regiondirektør i Forbrukerrådet.
Lars Idar Waage

— Men lar du abonnementet stå i barnets navn, sikrer du deg også mot andre "snille" betalingstjenester, som for eksempel mobilspill som har barn som målgruppe.

Nøkling vil råde foresatte til å tenke seg godt om før de kjøper smarttelefon til barnet.

— Problemet gjelder alle smarttelefoner med internett. Vi som foreldre må vite hva ungene vil bli eksponert for hvis de får en slik telefon, og også gjøre barna obs på dette. Det er derfor viktig å ta en prat med ungene om mobilvett.

kke betal regningen

Dersom du har fått en sjokkregning etter å ha brukt noe du trodde var en gratistjeneste, bør du ikke betale den. Selv ikke hvis du er over 18 år.

— Benytt angreretten og/eller bestrid kravet som ugyldig på grunn av alder. Husk å protestere skriftlig, både til selskapet som fakturerer og inkassofirmaet.

To av verstingselskapene bak porno-appene er NordicBabesTV og Norsk6film. Etter mye omtale i sommer, flyttet firmaene sine nettsider. De har nå ikke lenger norsk domene og er registrert på De britiske jomfruøyene og Bahamas. De har imidlertid brukt et norsk byrå, Oslo Creditservice, for å kreve inn pengene.

— Firmaene er sleipe og gjør sitt beste for å tilpasse seg. Nå er det ikke lenger norsk lovgivning som gjelder, som betyr at vi ikke kan følge opp saken rettslig. Men vi i Forbrukerrådet samarbeider med Forbrukerombudet om å få firmaene til å rydde opp.

— De må gjøre tydelig overfor forbruker hva som koster penger. I tillegg må de ha en bedre alderskontroll. Det blir for lettvint at foreldrene sitter igjen med regningen.