Vest Tank, avfallsanlegget i Gulen kommune, var siste havn for oljehandelsselskapet Trafiguras prosjekt med skitten bensin.

Den britiske avisen Guardian publiserte i kveld en rekke interne e-poster fra personer i Trafigura. Innholdet i e-postene er funnet i samarbeid med blant annet NRK og BBC.

Der kommer det frem hvordan selskapet forsøkte å få tankanlegg og havner i Europa og Afrika til å motta og behandle både bensinen og ikke minst avfallet etter bensinbehandlingen.

Det var dette avfallet som ble dumpet i Elfenbeinskysten i august 2006, og som skal ha forårsaket minst 16 dødsfall og rundt 100.000 skadede.

To måneder etterpå, i oktober 2006, kom samme type avfall til Sløvåg.

To tanker ved anlegget eksploderte i mai 2007. Det skjedde da Vest Tank forsøkte å behandle sitt selvproduserte bensinavfall.

«Ikke røp, gjentar ikke røp»

Romjulen 2005 sendte Naem Ahmed ved Trafiguras London-kontor e-post til toppsjefen i selskapet, Claude Dauphin.

Der skrev han at vaskeoperasjonen var ulovlig i både EU og USA. Derfor hadde bare et selskap i Tunisia takket ja til å forsøke.

«Vasking er forbudt i de fleste land på grunn av den farlige naturen til avfallet», skrev han til blant annet toppsjefen i selskapet, Claude Dauphin.

Dauphin har i avhør i Elfenbeinskysten nektet for at han hadde kjennskap til hva båten «Probo Koala» hadde med seg.

Også kapteinen på båten «Probo Koala», båten som leverte avfallet i Elfenbeinskysten, fikk på forhånd instruksjoner fra de involverte:

«Ikke røp, gjentar ikke røp, forekomsten av materialet. Bare oppgi det som tank-vaskevann».

Trafigura har hele tiden ment at avfallet ikke kunne skade noen. De har også hevdet at avfallet aldri inneholdt det svært giftige stoffet hydrogensulfid, som i obduksjonsrapporter fra Elfenbeinskysten står som dødsårsak. I en av e-postene skrev ansatte om hvordan de kunne behandle stoffet.

Ble ikke kvitt avfallet

Trafigura forsøkte flere plasser å få både vasket bensinen sin — og ikke minst få levert avfallet som kommer i vaskeprosessen.

Begge deler viste seg vanskelig.

Med bensinen fra Mexico om bord, reiste Trafiguras båter til Tunisia, til et tankanlegg i havnebyen La Skhira. Kort tid etter at anlegget hadde mottatt bensin til vasking, begynte luktproblemene. Trafigura ble bedt om å dra.

Oljehandelsselskapet prøvde også å få vasket bensinen ved et anlegg i Den persiske gulf, uten hell.

I stedet ble bensinen vasket om bord på båter som «Probo Koala» og søsterskipet «Probo Emu».

«Jeg vet ikke hvordan vi skal kvitte oss med avfallet, og jeg antyder ikke at vi skal dumpe det, men det må helt sikkert være noen vi kan betale for å ta det imot», skrev en av Trafiguras ansatte.

For å bli kvitt avfallet, gikk «Probo Koala» til Amsterdam først. Da de fikk testet avfallet, høynet de prisen fra 28 til rundt 1000 dollar pr. kubikkmeter.

«Setter pris på deres interesse»

I stedet gikk båten videre. Først til hjemmehavnen ved Alexela Terminal i Estland. De nektet å ta imot avfallet. Kort tid etter reiste båten til Nigeria og siden Elfenbeinskysten.

Der ble avfallet dumpet av et lokalt, nystartet selskap rundt hele Abidjan.

I ukene etter var det oppstandelse i Elfenbeinskysten. Dagen etter dumpingen meldte tusenvis av mennesker seg på legekontorene. Minimum 16 mennesker skal ha omkommet av avfallet.

Men fortsatt hadde Trafigura mer avfall de må kvitte seg med. Selv om de har skrevet at det er ulovlig, prøver Trafiguras mann Naem Ahmed seg på enda en ny plass.

De vil få Vest Tank til å både ta imot avfallet – og fortsette med den lukrative bensinvaskingen.

I Sløvåg ble de møtt positivt: «Vi setter pris på deres interesse i dette prosjektet som vi tror begge kan tjene på», skrev daglig leder Jostein Berland ved Vest Tank til Ahmed.

Et halvt år senere hadde Vest Tank vasket syv laster med skitten bensin, ifølge NRK Brennpunkt og Økokrim.

Da de prøvde å behandle avfallet fra vaskingen, ble kullfilteret i en av tankene antent.

Senere fikk flere hundre personer i området rundt Sløvåg plager som følge av eksplosjonen.

Trafigura står på sitt

I London mener oljehandelsselskapet Trafigura at offentliggjøringen av de interne e-postene ikke endrer deres syn.

— Selskapet har alltid fastholdt at vaskevannet fra «Probo Koala» ikke kunne forårsake dødsfall og alvorlige eller langvarige skader, skriver Trafigura i en e-post.

De skriver videre at ifølge kjemiske eksperter kan ikke hydrogensulfid ha eksistert, fordi avfallet var for basisk. Det ble målt til en pH på 14.

Rune Sævig