Ferietrafikken i den 11 kilometer lange Gudvangatunnelen på E16 mellom Flåm og Gudvangen er et så stort problem at vegvesenet flere ganger nesten daglig må stenge for å lufte ut.

Årsaken er høye gassverdier. Avgasser fra dieselkjøretøy gir høye verdier av NO2 som kan være helseskadelig.

Stengt tre ganger onsdag

Onsdag var tunnelen, som er nest lengst i Norge etter Lærdalstunnelen, stengt tre ganger. De to lengste oppholdene var på 40 minutter og 35 minutter.

Med mer enn tre ganger så høy trafikk i juli som i januar, oppstår det lange køer.

Også tirsdag og i helgen måtte vegvesenet stenge.

— Dette et et sommerfenomen. Det er varmt ute, og mye trafikk. Det er snakk om en eldre tunnel, med vifter som skal skiftes ut, sier vaktoperatør Trond Skeide ved Veitrafikksentralen til bt.no.

Problemet øker

Det har også vært stengninger foregående år, men tunnelen blir stadig eldre og problemet øker i omgang.

En utbedring skal etter planen skje i august, men det løser langt fra alt, ifølge seksjonsleder Eivind Yttri i Statens vegvesen. Han er ansvarlig for drift og vedlikehold av tunnelen.

Det er et lappverk. Vi prøver å holde liv i flest mulig av viftene. Eivind Yttri i Statens vegvesen

— Vi gjør hastearbeider for cirka 1 million kroner nå i sommer. Men skal det bli godt, må vi gjøre en stor jobb. Det vi gjør nå er en liten jobb, sier Yttri til bt.no.

Yttri understreker likevel at det ikke er farlig å kjøre i tunnelen utenfor stengetid.

Vil koste 500 millioner

Det er stort behov for vedlikehold på flere Vestlands-tunneler som begynner å bli gamle, ifølge Statens vegvesen.

Yttri anslår at det vil koste opp mot 500 millioner kroner med en «fullstendig gjennomgang» av Gudvanga-tunnelen som ble bygget i 1991.

— Det er et lappverk. Vi prøver å holde liv i flest mulig av viftene, sier han.

Naboen Flenjatunnelen er rehabilitert for 120 millioner kroner, men foreløpig har ikke politikerne funnet frem penger til Gudvanga som er dobbelt så langt. Behovet er meldt inn for flere år siden.

Inntil videre må Yttri og hans menn nøye seg med plukke ned ødelagte vifter. De bestilte nye vifter til sommeren, men entreprenøren klarer ikke å levere før i august.

Det går utover feriebilistene.

— Det er ikke utenkelig at det blir stengt også torsdag. Det kommer an på temperaturer og vindforhold, sier vaktoperatør Trond Skeide.

Er det noen måte å unngå køene?

— Som oftest blir det stengt på ettermiddag, eller under hjemfart. Og hvis du skal til Oslo, kan du kjøre Hardangervidda.

Trafikktips? Ring eller send MMS til 2211, eller skriv e-post