Mandag vinket Statens vegvesen inn en trailersjåfør fra Ungarn på kontrollstasjonen Håbakken ved Lærdalstunnelen.

De fire inspektørene fikk hakeslepp da de så vogntogets tilstand.

— Det var en noe slitt bil, så vi bestemte oss for å ta en bremsekontroll. Det var tre akslinger på hengeren. På to av dem hadde han ikke bremser i det hele tatt på venstre side, sier avdelingsingenør Torgeir Bang ved Sogndal trafikkstasjon.

— Da vi sjekket nærmere, var bremsebåndene og bremseutstyret så slitent at noe sto fast, og noe var borte, sier Bang til bt.no.

Da vi sjekket nærmere, var bremsebåndene og bremseutstyret så slitent at noe sto fast, og noe var borte. Torgeir Bang, Sogndal trafikkstasjon

12.000 kr i bot

Mannen fikk 12.000 kroner i bot og får ikke lov til å kjøre i Norge på tre måneder.

— Bremsene var graverende. Han er bøtelagt og har vedtatt, sier operasjonsleder Eivind Bjørke i Sogn og Fjordane politidistrikt til bt.no.

Sjåføren ble først stoppet på Kaldplassen utenfor Fagernes, og fikk kjøreforbud på grunn av manglende kjettinger. Etter å ha skaffet kjettinger fortsatte ferden mot Årdal der han lastet aluminium.

Men det visste ikke kontrollørene i Sogn og Fjordane.

— Vi var ikke obs på ham. At vi stoppet ham spesielt, kan du kalle en tilfeldighet, sier Bang.

I Fagernes ble bremsene aldri kontrollert.

- Hva sa han selv?

— Han ble litt oppgitt. Han visste tydeligvis ikke hvor ille det var, og skyldte på firmaet. De kjører stort sett i Europa, men han ble sendt en tur til Norge for å hente aluminium, sier Bang.

Han ble litt oppgitt. Han visste tydeligvis ikke hvor ille det var, og skyldte på firmaet

Torgeir Bang, Sogndal trafikkstasjon

«Sjelden så ille»

Han forteller at slike funn ikke er hverdagskost.

— Vi har vært borti det før, men det er sjelden at det er så ille. I fjor oppdaget vi et vogntog der både klutsjen og bremsene var gåen. Det var også en utlending, sier Bang.

Den gang fikk sjåføren fra Estland 15.000 i bot, og et gebyr på 3000 kroner for overlast. Han måtte også klare seg uten førerkort i fem måneder.

Bang understreker likevel at fleste vogntogene som kjører i Norge, har utstyret i orden. 21 enheter ble kontrollert i Lærdal mandag - bare en sjåfør endte med bot.

MANGLER BREMSER: Her skulle bremsebåndet ligget. Men kontrollørene oppdaget at det var slitt vekk. FOTO: Statens vegvesen