Til stor skuffelse for voksne og barn som har kjøpt sparkesykkel med motor i det siste: Det hjelper ikke at doningen ikke klarer å kare seg over en hastighet på ti km/t. Legger du i vei på en såkalt go-ped, bryter du faktisk loven. Det spiller ingen rolle om du holder deg på privat område.

Problemet er at ingen av go-pedene, verken elektriske eller bensindrevne, er typegodkjent i Norge, ifølge Harald Gjelsvik i Vegdirektoratets trafikantseksjon.

Fyllekjørte

Nylig ble en 26 år gammel mann tatt for promillekjøring på go-ped. Han holdt en fart på 25-30 km/t i slakk nedoverbakke i Kringsjåveien i Bergen. Innabords hadde han en promille på godt over én, ifølge informasjonsleder Trygve Hillestad i Hordaland politidistrikt.

26-åringen er nå siktet for promillekjøring med et uregistrert motorisert kjøretøy.

Siden go-peden kommer opp i en hastighet på over seks km/t, regnes den som en moped. 26-åringen er derfor i dobbelt trøbbel: Ikke bare har han kjørt med promille, men «mopeden» mangler også kjennemerker, lys, godkjente bremser og annet nødvendig utstyr.

— Dersom en slik motorisert sparkesykkel skulle bli godkjent i Norge, vil de samme reglene gjelde for den som for mopeder. Det vil blant annet si 16-års aldersgrense, sier Gjelsvik.

Heldigvis er det håp for dem som mener de har kjøpt katta i sekken:

— Hvis en forhandler selger en vare som ikke er godkjent i Norge, og kunden ikke blir informert om det, vil det kunne regnes som en mangel ved produktet. Da kan kunden gå tilbake og heve kjøpet, sier Martin Halsås, informasjonsmedarbeider i Forbrukerrådet i Hordaland.

Selges på bensinstasjoner

Flere bensinstasjoner i bergensområdet selger elektriske sparkesykler. De fleste steder koster den i underkant av 1000 kroner. Batteriet bruker seks timer på å lades.

Hydro-Texaco på Øyrane Torg er blant stasjonene som tilbyr den såkalte El-scooteren.

— Vi har vært i kontakt med leverandøren, som sier den er lovlig. Det er snakk om et leketøy. Motoren er så svak at scooteren ikke går i det hele tatt i oppoverbakker. Vi forholder oss til det leverandøren sier, understreker daglig leder Otto Aune.

Kommunikasjonssjef Johan Kraft-Johanssen i Hydro Texaco AS var ikke klar over at go-pedene er forbudt å bruke.

— I utgangspunktet er det opp til hver enkelt av bensinstasjonene hvilke produkter de skal selge. Men dersom det viser seg at dette produktet er ulovlig, vil vi komme med en klar henstilling om å trekke det tilbake. Jeg vil undersøke saken, sier Kraft-Johanssen.

Daglig leder Tore Holtan i firmaet TelEquip, som er leverandør av go-pedene, var ikke tilgjengelig for kommentar i går.

FY-FY: Politibetjentene Gunnar Angeltveit og Tom Willy Myhre med den beslaglagte go-peden. 26-åringen som fyllekjørte på den ulovlige, bensindrevne doningen kan vente seg et oppgjør med politiet. FOTO: POLITIET