Øverst på A 4-arket står det «Det danske rigshospitalets stoffskiftekur». Jeg aner ikke hva stoffskifte er. Jeg har heller ingen referanser til det danske Rikshospitalet, bortsett fra tv-serien «Riget». Og den var ikke akkurat betryggende. Men jeg har hørt om denne kuren i årevis. Den er nærmest blitt en urban legende.

— Du kommer garantert til å gå ned minst syv kilo, sa kjenningen som skaffet meg kuren. Han ga meg nøye instrukser om hvordan jeg burde gå frem. Han sa jeg kom til å «tilte i nøtten».

Selv hadde han sprukket halvveis - på dag én.

Slankepakten er inngått. Jeg må ned seks kilo innen 15. desember (2005). Hvis ikke må jeg betale en kompis 3000 kroner. Klarer jeg det, mens han ryker, får jeg 3000. Hvis begge svikter, får en veldedig organisasjon 6000. For motivasjonens skyld har vi blinket ut en organisasjon vi synes er nokså halvkjip.

Dette skal ikke være et slankestunt. Kuren skal være en kickstart på en permanent omlegging av kostholds- og mosjonsvanene våre, livsstil som det også kalles.

Derfor har satt flere sjekkpunkter gjennom hele 2006. Lavere mål, høyere bøter. Jeg har trappet ned matinntaket i to uker allerede. Og er i grunnen bare fire kilo unna målet. Aller helst skulle jeg hatt et sjokoladeplaster, men det finnes visst ikke. Jeg har ingen flere unnskyldninger. Her er det bare å begynne:

Mandag:

Morgen: 1 kopp kaffe, 1 sukkerbit

Middag: 2 hardkokte egg. 200 gr. Kokt spinat (brokkoli), 1 tomat

Aften: 200 gr. Biff, 200 gr.. Salat m/olje og sitron (dråper).

Jeg har alltid trodd at frokost var det viktigste måltidet for dagen. Tydeligvis ikke, ifølge de danske doktorene. Samtidig, en kopp kaffe og en sukkerbit er mer enn hva jeg pleier å spise til frokost. Og det varer rimelig lenge. Jeg velger brokkoli til middag.

Tirsdag:

Morgen: 1 kopp kaffe, 1 sukkerbit

Middag: 200 gr.. skinke, 1 Yoghurt Naturell (noen dråper sitron)

Aften: 200 gr.. Biff, salat som i gr. og 1 frukt.

Vekten viser det samme som dagen før. Men jeg er ikke særlig skuffet. For jeg oppdager stadig flere utilsiktede bivirkninger. Kuren er billig. Og den medfører minimalt med oppvask. Jeg prøver å holde dietten noenlunde hemmelig for mine kolleger. Men sliter med å bortforklare meg under bedriftsidrettslagets julemiddag. Mens de andre bestiller juletallerken, nøyer jeg meg med biff, salat og vann. Uten saus, poteter og dessert. Jeg kommer ut av skapet. Bedriftslagkameratene gir meg full støtte. Jeg bestemmer meg for å ta en sesong til.

Onsdag:

Morgen: 1 kopp kaffe, 1 sukkerbit

Middag: 2 hardkokte egg, 200 gr.. skinke, salat som første dag.

Aften: 200 gr. Kokt selleri, 1 tomat og 1 frisk frukt.

Jeg går på min første smell. Jeg har invitert min bror på middag, men har blingset på veiledningen. Jeg forventet biff til kvelds (sen middag), men i stedet er det visst bare grønnsaker og frukt. Selleri skal vise seg å bli en killer. For det første vet jeg ikke om det er snakk om selleriblader eller sellerirot. Jeg har gamblet på det siste. Men jeg vet ikke hvor lenge det skal koke. Min bror trår støttende til, prøver å slå opp på www.koktselleri.no og finner selvfølgelig ingenting. Mens han spiser biffen, må jeg nøye meg halvkokt sellerirot. Trøsten er at vekten er på vei ned. Minus 0,4 siden tirsdag.

Torsdag:

Morgen: 1 kopp kaffe, 1 sukkerbit, 1 stk. ristet brød

Middag: 2dl appelsinjuice, 1 Yoghurt Naturell

Aften: 1 hardkokt egg, 1 stor reven gulrot, 1 Yoghurt Naturell.

Diettlangeren begynner å få rett i sine spådommer om min mentale helse. Om natten drømmer jeg at jeg ryker på en prince-is. Fire kuler og softis med strø. Jeg våkner fra marerittet. Vekten viser minus ett kilo. Vidunderkuren virker. Og i dag er det til og med brød til frokost. Jeg går over til kveldsturnus, og tar med meg en gulrot og mobilrasp på jobben. Sørger for å gå langt vekk når jeg lager kvelds. Lurer på hva vaktsjefen ville tenkt om han fant meg og pulten min full av eggeskall.

Fredag:

Morgen: 1 stor reven gulrot m/sitron

Middag: 200 gr.. Kokt torsk m/sitron, 1ss smør.

Aften: 200 gr. Biff m/salat med selleri

Fotballaget jeg spiller på har rykket opp i 4. divisjon. Jeg legger ikke skjul på at slankingen er et ledd i å komme meg i form til seriestarten. Men jeg står over treningene nå. Jeg vil først få kroppen noenlunde på stell først. Sånn sett føler jeg meg litt som Maradona før 1994-VM. Han kjørte helt sitt eget løp. Nå har jeg allerede gått ned 2,4 kilo. Og det helt uten efedrin og kokain. Fyllingen 2, Fitjar og Flaktveit må passe seg.

Lørdag:

Morgen: 1 kopp kaffe, 1 sukkerbit, 1stk. Ristet brød.

Middag: 2 hardkokte egg, 1 stor reven gulrot.

Aften: 250 gr.. Grillet kylling, salat m/sitron og olje.

Menyen lyver i den forstand at det gr. an å drikke vann mellom måltidene. Jeg har aldri vært flink med vann. Jeg har rett og slett store problemer med å ta vann på alvor som næringsmiddel. Denne uken har jeg ikke noe valg. Jeg tapper det på fancy flasker og setter det i kjøleskapet. Jeg tenker på George i «Seinfeld» når han medgir at han foretrekker å se videofilmer hos andre. Da gjør han liksom noe. Å se video hjemme, er å gjøre ingenting. Å drikke vann fra flaske, er noe. Rett fra springen er ingenting. Funker, det.

Søndag:

Morgen: 1 kopp te uten sukker.

Middag: INGENTING!! DRIKK VANN!

Aften: 200 gram grillet lammekotelett, 1 eple (stort)

Snakk om søndagsmiddag. Egentlig burde jeg irritert meg grenseløst, men jeg har for lengst bestemt meg at jeg disse tretten dagene skal jeg være dønn lojal. Jeg skal ikke stille et eneste kritisk spørsmål. Jeg skal adlyde menyen ned til hver minste detalj. Jeg skal være Hamas. Dessuten er det nokså suverent at middagsmenyen står skrevet med store bokstaver. Som for å være ekstra kjip. Nytt byks nedover.

Mandag:

Morgen: 1 kopp kaffe, 1 sukkerbit

Middag: 200 gr.. Brokkoli kokt, 2 hardkokte egg.

Aften: 200 gr. Biff, salat m/sitron.

Jeg er over halvveis, og har allerede nådd målet mitt på minus fire kilo. Jeg bestemmer meg likevel for å fortsette. Jeg merker at jeg er fullstendig avhengig av belte på buksene. Det er et godt tegn. Jeg merke også at det blir tyngre å gå i trapper. Det er ikke fullt så bra.

Tirsdag: Morgen: 1 kopp kaffe, 1 sukkerbit

Middag: 200 gr.. skinke, 1 Yoghurt Naturell

Aften: 200 gr.. biff, Salat m/sitron

Gullalderen er over. Vekten er flatet ut. Selv om jeg følger dietten slavisk, veier jeg nøyaktig det samme på tredje strake døgnet. Det må være noe galt. Jeg vurderer å ringe Det danske Rikshospitalet for å spørre om hvorfor kuren varer i 13 dager, når den tilsynelatende slutter å virke etter åtte.

Onsdag: Morgen: 1 kopp kaffe, 1 sukkerbit, 1 stk. Ristet brød

Middag: 2 hardkokte egg, 200 gr.. skinke, salat.

Aften: 200 gr.. Kokt selleri, 1 tomat, 1 frisk frukt.

Nyhetene melder at den 70 år gamle gårdbrukeren Harry Moe fra Ørsta avbryter sultestreiken sin. Jeg føler meg som en vinner.

Torsdag: Morgen: 1 kopp kaffe, 1 sukkerbit, 1 stk. Ristet brød

Middag: 2dl. Appelsinjuice, 1 Yoghurt Naturell

Aften: 1 hardkokt egg, 1 stor reven gulrot, 1 lite beger cottage cheese.

Tidenes dårligste kvelds? Ikke umulig.

Hva er tanken bak dette? I ti dager gått rundt og tenkt på hvorfor arkitektene bak menyen har satt den sammen slik de har. Hvorfor hardkokte egg og ikke bløtkokte? Hvorfor toast og ikke vanlige brød? Hvorfor selleri? Hvorfor sitron i salaten? Hvorfor kun vann til middag den svarte søndagen? Når jeg ser kveldsmenyen for torsdagen, lander jeg på at det eneste fornuftige svaret må være dette:

For å se om de spiser det.

På et eller annet loft, eller kanskje helst en kjeller, på Det danske Rikshospitalet har noen menn i hvite frakker - mest sannsynlig dritings - sittet og notert de sykeste retter.

— Måske om de spiser dette? har en av dem helt sikkert sagt.

— Det gjør de helt sikkert, har en annen svart.

Så har de ledd seg fordervet.

Jeg gir meg etter en spiseskje cottage cheese og går sulten til sengs.

Fredag:

Morgen: 1 stor reven gulrot m/sitron

Middag: 200 gr.. Kokt torsk m/sitron, 1 ss smør

Aften: 200 gr.. biff m/salat og selleri

Morgenveingen viser minus ett kilo. Og de to siste dagene er det rene festmenyen. Fiskehandlerne på Torget har mistet mange kunder den siste uken. Men de har i hvert fall vunnet én. Kokt torsk skal jeg ta med meg inn i den nye hverdagen.

Lørdag:

Morgen: 1 kopp kaffe, 1 sukkerbit

Middag: 2 hardkokte egg, 1 stor reven gulrot

Aften: 250 gr.. Kylling, salat m/sitron

Siste dag. Og det verste er at jeg ikke engang gleder meg til kuren er slutt. Sår mine foreldre inviterer til søndagsmiddag, frykter jeg at de skal servere noe fetende. Jeg har ikke lyst på sjokolade en gang. Søndag morgen avslutter jeg kuren offisielt, med veing. Status: Minus 6,7 kilo. Oppdrag utført.

Fredag, uken etterpå:

Jeg har lagt på meg ett kilo igjen, men spiser fremdeles sunt. Ingen fare. Det er noe annet som plager meg. Slankedagboken jeg skal levere, mangler noe vesentlig. Det holder ikke bare å slenge ut spørsmålene om hva og hvem som står bak kuren. Jeg er tross alt journalist. Jeg har fått tillatelse fra sjefen til å spore opp vedkommende, gjerne dra til Danmark om det må til. Men researchen på nettet gir meg hodebry. For ifølge Helsenytt har leger og kliniske ernæringsfysiologer ved Rikshospitalet i Norge advart mot kuren siden 1990. Og deres danske kolleger hevder hele kuren er et falsum.

Jeg kontakter Det danske Rikshospitalet. Noen timer senere mottar jeg en e-post fra informasjonsmedarbeider Lene Galsgaard:

Kære Eystein Thue. Tak for din henvendelse. Rigshospitalets slankekur/stofskiftekur ... (den har mange navne) er kendt mange steder - blot ikke på Rigshospitalet.

Hun henviser til Rigets nettside. Der benekter overlege Jens Kondrup ethvert kjennskap til kuren.

— Sannheten er at vi ikke har noen som helst andel i utarbeidelsen av disse slankekurene. Ingen her hos oss har laget den. Og derfor gir vi heller ikke råd om dem, sier han.

Av avisarkivet fremgår det at denne samme kuren har sirkulert med «Buskerud sentralsykehus» på brevhodet og at den dukket opp for omtrent 50 år siden. Med andre ord: Teorien min om at det var noen fulle danske leger som laget kuren på spøk, må legges død.

Det kan være hvem som helst.

Jaja. Jeg tapte i hvert fall ikke veddemålet.