— Det har vært så mye styr med denne bilen at vi var inne på tanken om å levere den til politiet for å bli kvitt alle problemene. Da ville den sannsynligvis ha blitt kondemnert. Nå har vi slått det fra oss. Den fortjener tross alt en bedre skjebne, sier markeds- og terminalsjef Alf Sognefest i Avinor på Flesland.

— Vi håper ikke flere slenger fra seg biler i p-husene, og lar dem stå der i årevis. Rolls'en har vært en sann plage for oss, tilføyer Sognefest.

Nå står det en gang så staselige kjøretøyet, en 1967-modell Silver Shadow, tørt og godt i en garasje på Forsvarets område ved Bergen lufthavn.

Vip-bil

Kongstanken til Alf Sognefest er at Rolls'en skal bli en vip-bil for prominente gjester som kommer til Flesland.

Det er blitt et langt lerret å bleke, og det er langt fra sikkert at den kongeblå doningen noen gang kommer til å rulle med norske skilter. Først må Tollvesenet og Avinor bli enige om hvilke avgifter som må betales. Dernest må bilen settes i kjørbar stand. Det kan bli langt dyrere enn Avinor regner med.

Ingen vet nøyaktig når to engelske brødre tok bilen inn til Bergen. Avinor mener den kom til p-huset på Flesland i desember 1998, men det kan ha vært tidligere.

- Kjekt å ha

— Kjekt å ha en Rolls der når vi besøker Bergen, sa de to brødrene Hugh og Adrian Lyall da BT snakket med dem da bilen hadde stått urørt i to-tre år.

De fortalte også at de hadde flere Rolls'er på andre flyplasser i Europa.

Avinor håper å få bilen karakterisert som veteranbil. Grensen er 30 år. Innførsel av slike biler er avgiftsfrie.

— Tollvesenet mener bilen kom ulovlig inn i landet før den var 30 år, og vil ha avgifter deretter. Vi håper å få gjennomslag for vårt syn om at tidspunktet da vi overtok bilen må legges til grunn for avgiftsberegningen, sier Sognefest.

100.000 for service

Avinor fikk overta eiendomsretten til Rolls'en mot å frafalle parkeringskravet på 200.000 kroner. Det er en dårlig byttehandel - Rolls-kjennere anslår dagens verdi på bilen til et sted mellom 20.000 og 30.000 kroner. Slike biler har rast i verdi de siste årene fordi vedlikeholdet av dem er svinedyrt.

En Rolls-Royce er ikke en hvilken som helst bil. En vanlig hovedservice koster opp mot 100.000 kroner. Reservedeler er vanskelig å få tak i, og rådyre.

— Det kan fort koste et par hundre tusen å få denne bilen til å gå igjen, tror danske Palle Winther, en av få gjenværende Rolls-Royce-mekanikere utenfor Storbritannia. Han betjener mesteparten av bilene i Norden.

Winther antyder også et bensinforbruk på et par liter på milen.

Butleren rotet bort nøklene

Alf Sognefest gir likevel ikke opp.

— Noen av oss har etter hvert fått et kjærlighetsforhold til denne bilen. Håpet er at jomfruturen blir med ordfører Friele i baksetet, sier han.

I første omgang venter Sognefest på nøkler til bilen. De to tidligere engelske eierne hevder butleren deres har rotet bort originalnøklene.

Den første Rolls'en de to brødrene «slengte» fra seg på Flesland, ble kjøpt av en Sotra-mann. Den sto lenge hos Palle Winther i Aalborg på grunn av tekniske mangler og dyr reparasjon.

— Jeg ga nok for mye for bilen, sier Sotra-mannen.

VIP-BIL? Avinor håper denne problem-Rollsen kan bli representasjonsbil på Flesland.
KNUT STRAND