Lilli Mjelde frå Statens vegvesen og Per Tore Bøe frå velforeiningene mot ny sotrabro stiller til nettmøte på bt.no fredag 20. juni — fra klokken 12 til 14.

Her kan du lese svarene til Vegvesenet - og her leser du svarene til velforeningen.

Mjelde er planansvarlig for Sotrasambandet og Per Tore Bøe er talsmann for velforeiningene på begge sider av broen.

— Dette har jeg bygget opp gjennom mange år. Her skulle jeg nyte pensjonisttiden. Nå plukker veivesenet fra oss verdiene våre, og vi blir sittende igjen med støy, svevestøv og verdiløse eiendommer, sier Bøe.

Fra den store terrassen er det panoramautsikt over innseilingen til Bergen, mot Sotra og Askøy. Suset fra Sotrabroen er det eneste som forstyrrer idyllen. Men om åtte år kan dagens bro se ut som en tynn løypestreng i forhold til den nye, firefelts broen som Statens vegvesen ønsker.

Statens vegvesen mener broløsningen er mer effektiv enn en tunnel, som vil måtte gå 200 meter ned i grunnen. Analyser viser at mye av trafikken over broen er nærtrafikk, som må kjøre lange omveier med tunnel. En ny bro vil dessuten sikre gang- og sykkelvei og en mulig trasé for bybane.

**Les også:

Firefelts hengebro til Sotra**

Hva syns du om planene for Sotrabroen? Si din mening i kommentarfeltet under!

Statens Vegvesen (illustrasjon)
Valde, Vegar