Lørdag for fire uker siden mistet Monika Zablotna dekningen på den nye mobilen.

— Jeg kunne ikke bruke min telefon i det hele tatt, men fikk låne meg en telefon og ringte Netcom for å forklare situasjonen, sier Zablotna.

Frem og tilbake

Det som hun trodde var en smal sak å få rettet opp i, viste seg å være en langtekkelig affære.

— Det har vært alt annet enn enkelt. Det endte opp med at jeg måtte ringe dem hver eneste dag i én uke og forklare dem, gang på gang, hva som hadde skjedd. Siden jeg var bortreist, var det utrolig frustrerende at jeg var uten mobil, sier hun.

Netcom skal ha feilsøkt, men klarte ikke å finne årsaken til at Zablotna tidvis manglet dekning, og anbefalte henne å kjøpe seg nytt simkort.

Med nytt simkort virket telefonen i én uke før den streiket igjen.

Dager gikk til uker

Etter gjentatte samtaler med kundeservice kom løsningen.

— Til slutt ble jeg lovet at jeg skulle få ny telefon, og at jeg kunne si opp abonnementet uten at det skulle koste meg noe, forteller hun.

Tidligere denne uken fikk Zablotna den nye telefonen i posten, samt en regning på 3000 kroner.

— Det sto på regningen at jeg skulle betale restbeløpet på telefonen, men det var jo ikke det som var avtalen med Netcom, sier hun.

Hun kontaktet teleselskapet igjen, og fikk beskjed om at de måtte undersøke saken hennes.

— Jeg skjønner ikke hvorfor jeg må betale for en feil de har gjort, sier hun.

- Det visste ikke jeg

Lørdag formiddag ble Zablotna oppringt av Netcom.

— Jeg ble fortalt at personen som lovet at jeg skulle få slippe å betale for ny telefon, ikke hadde autorisasjon til å love meg noe slikt. Det kunne jo ikke jeg som kunde vite, sier hun.

Den eneste muligheten hun hadde til å slippe å betale restbeløpet, var å sende dem en skriftlig klage.

— Jeg skjønner ikke hvorfor jeg må bruke så mye tid og energi på noe som helt og holdent er deres feil, sier hun.

Pressekontakt Anders Bigseth i Netcom beklager hendelsen.

— Det er klart at kunder skal kunne stole på det vi sier. Har vi lovet henne at hun ikke skal betale noe, så skal vi holde det vi lover, sier han.

Netcom vil ta kontakt med den tidligere kunden sin i morgen.