— Dette er helt suverent! Det har gått forbausende bra, utbryter Lars Hille idet han ser MF «Skånevik» forlate kai.

Det er ikke hvilken som helst fergelem den fredede fergen nettopp har kastet loss fra. Det er nemlig den gamle fergelemmen på Munkekaien ved Holbergkaien som igjen er i bruk.

Lemmen ble bygget i 1961 og nedlagt på midten av 90-tallet.

Onsdag ble den satt på plass igjen, etter et restaureringsopphold som har vart siden oktober. Men det har vært en lang vei å gå.

Søkte i syv år

For syv år siden begynte ildsjel Viggo Nonås kampen for å få fergelemmen restaurert og brukbar igjen. Han fikk Lars Hille med seg på laget, og sammen begynte de å søke om penger til prosjektet.

PÅ PLASS: Prosjektlederne brukte mye tid på å søke etter den originale vinsjen. Lars Hille er strålende fornøyd og svinger mer enn gjerne både frem og tilbake.
Ørjan Deisz

Startskuddet for restaureringen gikk da de for rundt ni måneder siden fikk en betydelig sum fra sponsor nummer seks.

— Vi lukket øynene og håpet at det skulle gå bra, forteller Hille.

Han forklarer at det var vanskelig prosess å skaffe den nesten halve millionen som trengtes. Rundt 15 søknader kom tilbake med avslag.

— Det hadde nok vært enklere om det var et veteranskip. Det er litt spesielt med et fergeleie. Mange mener det er en offentlig oppgave, men det offentlige har ikke behov for kaien, forteller han.

Rustet og muggen

I fjor startet altså arbeidet. Fergelemmen ble fraktet på lastebil med politieskorte til Davanger og BMO Entreprenør på Askøy. Stålet ble sendt til Hanøytangen.

Formann i BMO Paul J Hjelle forteller at fergekaien var i en helt annen stand da de hentet den i høst.

— Den så fæl ut. Det var veldig mye rust og treråte, forteller han.

Men det var aldri et alternativ å gi opp. Til minste detalj forsøkte de å bevare mest mulig av det gamle i kaien.

— Det er svære dimensjoner på dette arbeidet. Vi måtte blant annet få tak i 1000 spiker til 24 kroner stykke. Det var fristende å bruke skruer, men vi er opptatt av det historiske, og dette er nøyaktig de samme spikrene som ble brukt da kaien ble bygget i 1961, forteller prosjektleder Hille.

Søkte overalt etter originaldelen

For ildsjelene var det også viktig å få tilbake den gamle vinsjen. De har derfor snakket med Havnevesenet, og lett og lett på forskjellige lagre, uten hell. I et siste forsøk før de kjøpte en uoriginal vinsj på Internett sendte Hille ut et brev til alle ansatte i Havnevesenet:

«Hei, du som var smart nok til å ta vare på den gamle vinsjen fra fergeleiet. Jeg regner med at den har ett godt liv i nøstet ditt. Vi vil gjerne ha den tilbake mot at vi spytter inn med en vinsj etter ditt ønske.»

— På én dag kom det svar! Heldigvis var det noen som hadde tatt vare på den. Han hadde ikke ønske om verken penger eller vinsj i retur – det var bare en glede å kunne gi den tilbake, forteller Hille.

Lastes med veteranbiler

Med tre høye fløyt forsvinner fergen ut på sjøen med kurs mot Salhus. 2. august er den tilbake. Da åpnes den gamle fergekaien offisielt med snorklipp under festivalen Fjordsteam. Leder for Fjordsteam Øyvin Konglevoll sier det blir en spesiell forestilling:

— Norges flotteste veteranbiler kommer til Bergen for å være med på den første offisielle turen med fergen. Det blir veldig flott, forteller Konglevoll, og understreker at fergelemmen er et kulturminne.

— Den ble i sin tid brukt av HSD i alle år. Sunnhordland, Hardangerfjord og Etna brukte lemmen fast, og fraktet både personer, kjøretøy og last.

Havnedirektør Inge Tangerås er også begeistret for nyåpningen:

— Det er kjempeflott at disse gamle tingene blir tatt var på, sier Tangerås.