Ett ord beskriver Anna Piaggi bedre enn noe annet: «Ekstraordinær». Bortenfor. Utenfor. Langt fra. Alt annet enn ordinær.

Den 74 år gamle italienske motejournalisten sluker all oppmerksomhet når hun beveger seg rundt på moteukene i Paris, London og Milano. Catwalkmodellene hun vurderer, kan aldri overgå henne i ekstravaganse og stil.

Anna Piaggi er sitt eget moteshow.

GRAFISKE MØNSTER , brokader, Mikke Mus eller leopard. Den underlige, men alltid gjennomtenkte, miksen får Anna Piaggi til å likne noe et sted mellom dronningen på et tarotkort og horemammaen på et bordell i Budapest.

Noen elementer i klesdrakten er alltid til stede:

Den lille hatten – skråstilt over venstre øye og spesialdesignet av sin faste hattemaker Stephen Jones for å kle den spesielle anledningen.

Spaserstokken – tenk Willy Wonka, med en stokk altfor kort til å støtte seg på.

Den blå hårlokken – drapert i en bølge over høyre øye.

Den lille, røde munnen – sminket i to små spisser som fra en 30-talls stumfilm.

Et ellers fargerikt virvar – ofte fra favorittene Dolce & Gabbana, men like gjerne hundre år gamle klenodier eller funn fra en suvenirbutikk.

KLOVN? «Fashion victim»? Eller et geni?

Anna Piaggi er blitt plassert i alle mulige kategorier av alle mulige mennesker. I moteverdenen er hun en institusjon – en skarp trendanalytiker med en stil som inspirerer de største moteskaperne. John Galliano, Karl Lagerfeld og Alexander McQueen dyrker alle Piaggi som sin muse og er enige om én ting: Til tross for sin velpensjonerte alder, er hun fremdeles en av verdens mest moderne kvinner. Ingen tolker trender som Anna Piaggi.

Skodesigner Manolo Blahnik har uttrykt hengivelsen på denne måten:

– Hun vet nøyaktig hva som kommer til å skje. Hun er så moderne at du ikke kan fatte det.

ANNA PIAGG I blir beskrevet som et hemmelighetsfullt puslespill. Få journalister har sluppet inn i hennes helligste. I dette tilfellet: Klesskapet. Men én ting vet vi. Historien hennes begynner i Milano i 1931.

Her vokste Piaggi opp i en akademisk familie og ble etter hvert sendt på kostskole. Den strenge oppdragelsen vekket opprørstrangen hos piken, som (sjokkerende nok) tilbrakte 50-tallet i tweedskjørt og kardigan. Legg til en runde som au pair i utlandet og hyppige reiser som moteredaktør til Londons svingende sekstitall, og du har Anna Piaggi slik vi kjenner henne i dag.

– Før var jeg litt konvensjonell, borgerskapsaktig. Men det varte ikke særlig lenge, sier hun til The Observer.

DET SOM virkelig har gjort Piaggi kjent, er jobben som kreativ rådgiver for italienske Vogue. Ingen i motebransjen med respekt for tiden de lever i, lar hennes Doppie Pagine (som betyr «dobbeltsider»), forbli ulest. Siden 1988 har hun på disse faste sidene hatt frie tøyler til å plukke tendenser fra catwalkene og presentere dem i et grafisk utfordrende språk, ofte som kollasjer. Noen ganger bilder fra et moteshow, andre ganger en detalj, et stofftrykk, et ord, et dyr. Eller kanskje en graffiti fra metroen Paris.

– Hver måned er et sjokk, sier skodesigner Manolo Blahnik om trendsidene.

Doppie Pagine, eller D.P. som de også kalles, er hjertet av italienske Vogue – en av verdens mest innflytelsesrike motebibler. Der britiske og amerikanske Vogue dyrker kjendiser og franske Vogue den intellektuelle moten, er italienske Vogue en ren visuell fest.

Som Piaggi selv.

Hennes innflytelse i motebransjen er så betydelig at Victoria and Albert Museum i London nå har dedikert en hel utstilling til henne. Utstillingen viser Piaggis særegne måte å navngi trender på, sammen med klærne som har inspirert dem. Skatter fra hennes personlige, eksentriske og enorme garderobe er en del av utstillingen.

Piaggi omtaler klærne sine som «venner» og bor sammen med en rekke klenodier fra motehistorien. Bare virvaret av forskjellige stilarter skiller leiligheten hennes i et gammelt kloster i Milano fra et museum.

– De er alle ting som har mange liv. De har allerede levd, sier hun.

PIAGGI DEDIKERER æren for sin suksess til tre menn, som forenes i sin kjærlighet til klær og kultur:

  • Ektemannen og fotografen Alf Castaldi i Milano.
  • Vern Lambert i London.
  • Moteskaper Karl Lagerfeld i Paris.I 1962 giftet Piaggi seg med fotografen Alf Castaldi i New York. Frem til hans død i 1995 var leiligheten deres en oase hvor de jobbet, elsket og underholdt moteverdenen.

På 60-tallet i London møtte Piaggi den eksentriske antikvitetsforhandleren Vern Lambert. Sammen har de trålet all verdens antikvitetsforretninger på jakt etter moteskatter.

Og så: Karl Lagerfeld. Piaggi har vært den franske moteskaperens ubestridte muse og inspirasjon siden de møttes i 1974. I boken «Fashion Journal» har han gitt ut et utvalg av tegningene han har laget av henne, som dokumenterer hennes fantastiske garderobe over en periode på 10 år. Den første ble tegnet på en serviett på en kinesisk restaurant i Paris.

«Anna er fantastisk. Hun er et grafisk menneske. Hun er ikke pen¿hun er verre» skriver han i boken sin.

PIAGGI KLER SEG ikke for forfengelighetens skyld. Hun kler seg for å underholde. Når hun skal møte noen, tenker hun på hva som er relevant for dem. Da The Observer skulle fotografere henne til forsiden sin, stilte hun i en Galliano-kjole med avistrykk og spesialdesignet hatt av Stephen Jones. Hennes faste hattemaker må ofte kreere hatter over natten når Piaggi skal møte til en spesiell anledning:

– Med Anna handler det om interesse, å ha det gøy og være løssluppen. Det er hennes sinnssyke måte å sjonglere med tingene på. Men egentlig er det ikke sjonglering eller sinnssykt i det hele tatt. Det er veldig disiplinert, forklarer Jones.

HVIS MOTE ER MAGI , er Anna Piaggi yppersteprestinnen. Og hennes altfor korte stokk egentlig en tryllestav?

«Anna Piaggi: Fashion-ology» vises på Victoria and Albert Museum i London fra 2. februar til 23. april.

HJEMME HOS MOTEDRONNINGEN : Anna Piaggi lever og jobber i sinettroms leilighet i et gammelt kloster i Milano.
DOPPIE PAGINE :Anna Piaggi harfølgende trend å meldei årets første nummer avitalienske Vouge: «ROCKOCO.Ludvig XV eller sexpistols? Og dada, og barokk,og japansk heavy metal ogelektrorock?» FAKSIMILE ITALIENSKE VOUGE